Brev
Han tager på os
Jeg ved ikke lige om man kam kalde det seksuelt overgreb, men krænkende er det da.
Hej bb.
Jeg er en pige på 14 år. Vi har en dreng i klassen som jeg er sådan gode venner med. Han har en kæreste som er et år ældre (han er 15), og han er nok lidt længere fremme end alle os andre. Han har haft en tur under lagnet med sin kæreste op til flere gange, og er ret pervers til tider.
Han er meget sød og sådan, men han har det med at tage på os. Det er ikke alle piger han gør det ved, men jeg er jo så en af dem han gør det ved. De andre han gør det ved, er heller ikke vilde med det, men ingen tør sige noget. Han er jo så en af mine bedste drenge venner, og tør derfor ikke sige noget til ham.
Han tager tager på min røv, mine lår, mine arme og min mave. Han tager især meget på min have når han snakker med mig, min røv når han går forbi mig, og mine lår når jeg sidder ned. Han kam godt finde på at sætte sig ved siden af mig og nusse mit lår/inderlår.
Når han går forbi mig, kan han godt finde på at gå ind i mig, på en måde så han strejfer mine bryster, hvilket er ubehageligt. Det skal lige siges, at jeg bare går væk når han gør det.
Han har også lige haft en finger oppe i en af de andre. Det skal lige siges at det ikke var frivilligt fra hendes side. Det er så endt for hende med at hun er blevet ydmyget pga. det. Det er virkelig ubehageligt!
Jeg er glad for ham som ven, men er også bange for ham, kan ikke forklare hvordan, men er bange for ham. Jeg ved godt at aldrig vil gøre det igen, men ved ikke hvad jeg skal gøre. Ved jo heller ikke om det bare er hans måde at være venlig på, eller om der ligger mere bag det.
Det er virkelig ubehageligt, og har ingen ide om hvordan jeg skal få det stoppet. Vil jo ikke ydmyges, men vil heller ikke have at det er akavet.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 14.
Hvor er det godt du skriver, for det lyder til at din klassekammerat går meget over grænsen, når han rør ved dig og de andre. Som du skriver er det ikke sikkert, at det er noget han gør for at være ubehagelig, men det er ikke ok og han har ingen ret til at gøre det og det er vigtigt, at det bliver stoppet.
Det lyder til at du og nogle af pigerne har talt om det, siden du ved, at de heller ikke er vilde med det?
Jeg synes derfor du og et par af de andre piger, skal tage en snak med en af jeres lærere. Både fordi I har brug for hjælp til at få det stoppet og fordi, at drengen har brug for hjælp til at stoppe og lære, at det ikke er ok, at han går over grænsen. Det skal I ikke gå og frygte, hver dag i skolen. Hvis I er utrygge ved, at hvad han kan sætte igang - så tænker jeg, at det er meget vigtigt, at jeres lærer kender til jeres frygt for det.
Jeg bliver meget bekymret, når han rør på meget private steder og han har stukket en finger op i en af de andre mod hendes vilje - og at hun endda også er blevet ydmyget. Det lyder bestemt ikke ok! Jeg synes bestemt, de voksne skal vide hvad der er sket. Det lyder til, at han har en magt over jer - og det er ikke godt for nogen. Så en snak med en lærer både for at hjælpe hende det gik ud over og for at undgå at han fortsætter med at have magt over jer.
Det kunne være en god ide, hvis klassen fik undervisning om seksualilitet, egne grænser og retten til selv at bestemme over sin krop. Det vil være gavnligt for både pigerne og drengene at forholde sig til egne og andres grænser. Især i den tid, hvor der sker rigtigt meget med kroppen og nogen begynder at udfordske deres seksualitet. Det kan være en lærer, sundhedsplejerske eller www.sexogsamfund.dk , der kommer ud og holder workshop med klassen.
Husk at du har retten over din krop og det er dig, og kun dig, der bestemmer om den skal berøres, nusses eller tages på! Hvis han rør dig igen, så skub hans hånd væk og sig "stop", "det har jeg ikke lyst til at du gør" eller "lad være". Hvis ikke disse afvisninger er tydelige nok, så rejs dig gå væk - ligesom du allerede gør. Så bør det være helt klart for ham, hvad du mener. Ellers skal du igen tage fat i en voksen.
Hvis du gerne vil være venner med ham, så kan du også tage en snak eller skrive det til ham og sige, at du gerne vil have jeres venskab, men at han skal stoppe med at røre dig og at han skal stoppe med at "gå ind i dig" eller tage på dig.
Jeg mener helt bestemt, at skolen skal inddrages, da det jo berøre andre piger fra klassen. Hvordan vil det være for dig at snakke med dine forældre om det og få deres støtte? Det kan være en sms til din mor, hvor du skriver om det han gør og om den hjælp, du har brug for fra din mor - vil det være en ok måde at få gang i en snak?
Jeg håber, du kunne bruge mit svar og du har mod at tage et skridt mere og få hjælp.
Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.