Han tager på os

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 14.

Hvor er det godt du skriver, for det lyder til at din klassekammerat går meget over grænsen, når han rør ved dig og de andre. Som du skriver er det ikke sikkert, at det er noget han gør for at være ubehagelig, men det er ikke ok og han har ingen ret til at gøre det og det er vigtigt, at det bliver stoppet.

Det lyder til at du og nogle af pigerne har talt om det, siden du ved, at de heller ikke er vilde med det?

Jeg synes derfor du og et par af de andre piger, skal tage en snak med en af jeres lærere. Både fordi I har brug for hjælp til at få det stoppet og fordi, at drengen har brug for hjælp til at stoppe og lære, at det ikke er ok, at han går over grænsen. Det skal I ikke gå og frygte, hver dag i skolen. Hvis I er utrygge ved, at hvad han kan sætte igang - så tænker jeg, at det er meget vigtigt, at jeres lærer kender til jeres frygt for det.

Jeg bliver meget bekymret, når han rør på meget private steder og han har stukket en finger op i en af de andre mod hendes vilje - og at hun endda også er blevet ydmyget. Det lyder bestemt ikke ok! Jeg synes bestemt, de voksne skal vide hvad der er sket. Det lyder til, at han har en magt over jer - og det er ikke godt for nogen. Så en snak med en lærer både for at hjælpe hende det gik ud over og for at undgå at han fortsætter med at have magt over jer.

Det kunne være en god ide, hvis klassen fik undervisning om seksualilitet, egne grænser og retten til selv at bestemme over sin krop. Det vil være gavnligt for både pigerne og drengene at forholde sig til egne og andres grænser. Især i den tid, hvor der sker rigtigt meget med kroppen og nogen begynder at udfordske deres seksualitet. Det kan være en lærer, sundhedsplejerske eller www.sexogsamfund.dk , der kommer ud og holder workshop med klassen.

Husk at du har retten over din krop og det er dig, og kun dig, der bestemmer om den skal berøres, nusses eller tages på! Hvis han rør dig igen, så skub hans hånd væk og sig "stop", "det har jeg ikke lyst til at du gør" eller "lad være". Hvis ikke disse afvisninger er tydelige nok, så rejs dig gå væk - ligesom du allerede gør. Så bør det være helt klart for ham, hvad du mener. Ellers skal du igen tage fat i en voksen.

Hvis du gerne vil være venner med ham, så kan du også tage en snak eller skrive det til ham og sige, at du gerne vil have jeres venskab, men at han skal stoppe med at røre dig og at han skal stoppe med at "gå ind i dig" eller tage på dig.

Jeg mener helt bestemt, at skolen skal inddrages, da det jo berøre andre piger fra klassen. Hvordan vil det være for dig at snakke med dine forældre om det og få deres støtte? Det kan være en sms til din mor, hvor du skriver om det han gør og om den hjælp, du har brug for fra din mor - vil det være en ok måde at få gang i en snak?

Jeg håber, du kunne bruge mit svar og du har mod at tage et skridt mere og få hjælp.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen.

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.