Brev
Hader at bo hos min papfar
I 2014 døde min mor. Efter hendes død skulle min far, som førhen boede 1 time væk fra, hvor jeg boede med min mor og hendes kæreste, flytte til byen.
Han lavede en 9/5 dages ordning, som betyder at jeg bor 9 dage hos ham, og så 5 dage hos min papfar. Jeg ved ikke hvorfor, at jeg bor sammen med min papfar. Det virker ret besynderligt, ja.
Jeg elsker min papfar. Han kan være sjov og sød sommetider, men for det meste er han led. Han gør grin med mine spørgsmål, taler ned til mig i form af ord såvel som ansigtsudtryk, og bliver virkelig provokerende og led, hvis vi ikke har den samme mening om noget.
Jeg har intet at lave hos ham, så i de 5 dage ligger jeg blot i min seng. Han får mig til at græde næsten hver dag. han har været sådan her siden lang tid før min mors død.
Jeg hader at bo hos ham. Det er forfærdeligt. Jeg vil bare have dagene til at gå hurtigt. Jeg bliver længere på skolen, bare fordi jeg ikke vil hjem – og jeg hader, at være på skolen.
Jeg elsker at bo hos min far. Jeg elsker min far, mine ting hos min far, huset, turen derhen og mest af alt min kat. Det er mit hjem. Det er det, jeg vil være.
Men jeg kan ikke fortælle det til min papfar, da han bliver for defensiv og ikke forstår mig. Jeg har førhen fortalt ham, at jeg synes han taler nedladende til mig. Han sagde så altid “og hvad har jeg da sagt?”, og jeg siger “tror du jeg holder styr på det?”
Men sommetider kunne jeg dog huske noget. Oftest har han kaldt mig dum, så jeg brugte det eksempel, og han sagde bare, at det havde han aldrig sagt. Han benægter det altid. Jeg vil desuden heller ikke såre ham.
Hver gang jeg tager hjem til ham, siger jeg til min far, at jeg ikke vil hjem til ham. Han spørger hvorfor og så svarer jeg. Så siger han ikke noget.
Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg vil stadig gerne se ham engang i mellem, så jeg tror det ville være passende, hvis jeg var hos ham hver anden weekend. Så kunne han være den sjove “forælder”, som min far var engang, da jeg jo hovedsageligt boede hos min mor og papfar, og hver anden weekend hos min far.
Men jeg er bange.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år!
Det er så godt og vigtigt, at du mærker efter, hvad der dur for dig, og hvad der især ikke dur for dig. Du fortjener respekt om din person. Og du fortjener at bo der, hvor du trives. Jeg forstår, hvis du også er bange. De færreste har lyst til at såre dem, de holder af.
Men selvom din papfar måske bliver ked af, at du gerne vil bo mere hos din far – så er det bedst at være ærlig over for ham. For det er jo dit liv. Og nu hvor du bliver ældre, kan du også have brug for at bo tættere på din skole og dine venner.
Jeg gætter på, at din far har forældremyndigheden over dig. Dén, der har forældremyndigheden over et barn, har ansvaret for, at barnet trives og udvikler sig – og skal derfor lytte til, hvad barnet siger om at trives. Du er 15 år. Du bør have stor indflydelse på de rammer, der bliver sat for dig.
Jeg foreslår derfor, at du nok en gang fortæller din far, at det ikke fungerer for dig med den ordning, der er nu. Du kan også skrive det til ham i et brev eller SMS. Du kunne fx skrive, at  du er glad for, at han hjælper dig med at holde kontakt med din papfar. Men at du godt kunne tænke dig, at samværsordningen blev lavet om. Om han vil hjælpe dig med det? Og også hjælpe dig med at få det fortalt til din papfar på en ordentlig måde?
Hvis din far igen ikke rigtig lytter, så synes jeg, du skal tale med en anden voksen, du føler tillid til.
Fx en god lærer, en tante eller moster eller bedsteforældre, der holder af dig. De vil kunne hjælpe dig med at få snakket med din far og din papfar.
Du kan også altid selv kontakte Familieafdelingen i den kommune, du bor i. Du har ret til rådgivning og vejledning. Helt anonymt. Hvis du tjekker din kommunes hjemmeside, finder du kontaktoplysningerne dér. Så får du kontakt til en socialrådgiver, der kan fortælle dig, hvilke rettigheder og handlemuligheder du har.
Din far kan fortælle dig, hvordan ordningen om samvær mellem ham og din papfar er kommet i stand. Måske er den helt privat imellem demr? Måske har en myndighed truffet afgørelse om denne fordeling af samvær? Skilsmissebørn har dog det, der hedder en initiativret. Det betyder, at de kan kontakte Statsamtet og bede om hjælp til at få ændret deres samværsordning. En mulighed er derfor også, at du taler med Statsamtet. Læs mere om din initiativret og hvordan du kontakter Statsamtet her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-rettigheder.
De ting, jeg foreslår dig, behøver du ikke stå alene med. Du har ret til en bisidder i form af en voksen, der hjælper dig. BørneTelefonen har en bisidderordning. Og vi vil meget gerne hjælpe dig. Du kan læse mere om vores bisidderordning her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Du kan overveje at vise din far svaret herfra. At han hidtil ikke har sagt noget, når du har talt med ham, giver mig ide om, at han nok ikke helt véd, hvad han kan stille op. Det kan muligvis derfor være en hjælp for ham at læse mit svar. Jeg kan ikke forestille mig, at han ikke ønsker alt det bedste for dig, som er hans datter. Noget tyder på, at I har fundet en god hverdag med hinanden og mon ikke, han sætter lige så stor pris på det, som du gør.
Faktisk kan jeg heller ikke forestille mig, at din papfar ikke ønsker det bedste for dig. Der kan være ting på spil for ham, som reelt ikke handler om dig, der gør, at han nogle gange opfører sig dumt overfor dig. Men han holder helt sikkert rigtig meget af dig, siden det også har været vigtigt for ham at beholde dig i sit liv.
Jeg ønsker dig masser af held og lykke og håber, du møder dén respekt, der bør være om din person!
Mange hilsner fra Brevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.