Brev

Gymnastik

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak fordi du skriver til BørneTelefonen og deler dine tanker med os.

Jeg kan sagtens forstå, at det gør dig bange at skulle lave salto og den slags gymnastik. Det lyder heller ikke sjovt for dig, at alle dine veninder er gode til gymnastik, når du selv er rigtig bange for det. Derfor vil jeg meget gerne give dig nogle gode råd til, hvad du måske kan gøre.

Det første jeg ser i dit brev er, at du virker som en pige, der virkelig gerne vil lære noget gymnastik og blive god til det. Det er ret imponerende. Og det er en rigtig god start.

Som du nok allerede ved, så gør øvelse mester. Hvis man gerne vil være god til noget, er det altså en god idé at øve sig. Hvordan mon du øver dig?

Jeg ved, at der er mange, der øver sig derhjemme i haven eller på en græsplæne f.eks. ved at lave vejrmøller eller stå på hænder. Har du også prøvet at øve dig derhjemme?

Det kan også være, at nogle af dine veninder, som er gode til gymnastik, har lyst til at øve sammen med dig. Gad vide, om du har prøvet at spørge dem? Nogle gange kan det være hyggeligt og sjovt at øve sammen.

Som du selv skriver i brevet, kan man også gå på et gymnastikhold. Selvom der ikke ligger et i nærheden, kan du måske tale med din mor og far om at gå til gymnastik et andet sted. Har du mon prøvet at tale med din mor og far om det?

Måske ville det også være en lettelse for dig at tale med en voksen om, hvordan du har det? Jeg synes ikke, at du skal gå og være bange for gymnastik og være ked af det før gymnastikdag. Derfor synes jeg du skal dele mine tanker med en voksen. Hvilken voksen tror du, vil være god til at lytte til dig? Mor eller far? En lærer? Eller en anden?

Selvom du gerne vil være god til gymnastik og kunne lave nogle seje gymnastiktricks, så tænker jeg også, at det er vigtigt at være glad for den, man er. Nogle gange kan man godt komme til at sammenligne sig med andre og føle sig dårlig ved siden af andre. Og så glemmer man måske at huske på de ting, man faktisk er rigtig god til. Og de ting, der gør en til et dejligt menneske.

Har du mon prøvet at snakke med dine veninder om, hvordan du har det med gymnastik og at du ikke synes du er så god til det? Måske det vil være rart at tale med dem om det? Måske du vil finde ud af, det ikke betyder noget for dem og de kan lide dig for nogle helt andre ting? Måske du vil finde ud af, de rigtig gerne vil hjælpe dig til gymnastik dag?

Men det er også helt ok at have lyst til at blive god til noget. Og det er virkelig sejt, at du har mod på at lære gymnastik. Derfor håber jeg også, at du har mod på at tale med din mor og far om det, så du ikke skal være bange, lost og ked af det mere. Og så du kan komme til at glæde dig til gymnastikdag i stedet for at frygte den.

Du virker i hvert fald som en pige, der har masser af vilje og kan mærke hvad du kan lide og ikke lide. Hold endelig fast i det – og tro på dig selv. Så er jeg sikker på, at du nok skal finde ud af, hvad der er bedst for dig.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat