gymnasiet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 14 årig pige

Jeg kan sagtens forstå, at du kan blive bange/skræmt over tanken om, at skulle på gymnasiet. Det er også meget at forholde sig til, når der er nogle år til gymnasiet. Der sker mange forandringer i de år, der kommer inden gymnasiet.

Det ved jeg, at du ikke er alene om. Mange unge gør sig mange tanker om, hvordan det mon bliver, om de kan få venner, om det bliver for svært osv.

Jeg kan også godt læse af dit brev, at du har et dilemma: Du er på en måde, men vil gerne være på en anden måde.

Heldigvis er vi alle forskellige og har forskellige måder, at være i livet på. Fordi du nu er tilbageholden, betyder det ikke, at du hele livet vil være sådan.

Vi forandres os igennem livet med de erfaringer vi gør os på vores vej. Men er det ikke også ok at være stille og tilbageholden - du er måske mere typen der lytter og iagttager, tænker dig om inden du siger noget...tænker jeg.

Måske skal du ikke stille så store krav til dig selv. Måske skal du tage det et skridt af gangen. Som du selv skriver har du 2 år, at forberede dig i.

Jeg vil foreslå dig, at øve dig lidt hver dag og se hvad det bringer med sig. F.eks. kan du beslutte dig for, at du hver dag vil fortælle lidt om dig selv - det kan være en oplevelse du havde dagen før derhjemme, på vej til skole, efter skole eller i stede for at gå for dig selv, så vov at være i nærheden af de andre i klassen. Måske er der en fra klassen, som det vil være ok at være ved siden af eller gå lidt samen med.

For at hjælpe dig selv i starten, kan du øve dig på forhånd i, hvad du vil fortælle - og måske skal du kun sige det til dem du kender godt. Senere kan du øve dig på nogle af de andre.

Du vil sikkert opleve, at jo flere gange du gør det, jo nemmere bliver det. Og dine kammerater vil lære dig bedre at kende og begynde, at se på dig på en anden måde.

Mange oplever, at det er nok til, at de også bliver mere tilfredse med dem selv.

Pludselig smitter det af på andre ting i din hverdag, dine fremlæggelser, dine tanker om dig selv og fremtiden osv.

Dit eget forslag om, at tale med din lærer er rigtigt godt - du kan skrive dine tanker og bekymringer ned på papir og bruge som talepapir, når du snakker med din lærer. Hvis modet svigter dig, kan du bare vise læreren dit papir. Det er jp også muligt at du kan skrive til din lærer på intra, det kan være nemmere. Du kan jo skrive at du har brug for hjælp, så du får mere ro på ved fremlæggelser - din lærer må kende nogle gode ting og kan øve det med dig. Og det med at du gå alene, vil jeg også tænke er rigtig godt at din lærer ved, så der kommer opmærksomhed på at det ikke er helt godt med klassens trivsel.

Din lærer har sikkert haft andre elver som har det ligesom dig, og har ideer til, hvad man kan gøre og hvad læreren kan hjælpe og støtte med.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.