Gravid uden samleje?

Heei…

Jeg har mange gange gået og været bange for at være gravid…men har aldrig haft samleje…så her er mine spørgsmål:

Kan man blive gravid uden at have haft samleje med en dreng/mand?

Kan man blive voldtaget når man sover uden at vågne?

Kan man blive gravid af at onaner med et brusehovde?

Kan man blive gravid ved at onaner? (Har fået min menstration)…

har os prøvet og søge på det, læste alt igennem osv, men følte ikke jeg fik sådan helt svar på mine spørgsmål…og noget af det jeg læste gjorde mig bare endnu mere bange for at være blevet gravid…og har ikke lyst til at blive ved med at gå og være BANGE for at være gravid og tør ikke fortælle mine forældre om at jeg onaner…

så håber i vil svare på mine spørgsmål!?://

Kh den bange pige…

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg håber, jeg kan berolige dig med, at du ikke kan være gravid, når du ikke har haft samleje med en dreng.

For at blive gravid skal man have haft sex med en dreng uden at beskytte sig med fx kondom.Det er drengens sæd, der som det eneste kan gøre en pige gravid. Du bliver altså ikke gravid af at onanere, uanset om det er med fingeren eller med et brusehoved. Så nyd det uden bekymring.

Du stiller flere gode spørgsmål, og det er bare så godt, så du ikke skal gå og være bange. Det er helt naturligt at gøre sig tanker om sex og onani, når man kommer i din alder. Jeg tænker heller ikke, at du behøver fortælle dine forældre, at du onanerer. Det er helt normalt at onanere og noget alle gør. Men ikke alle taler højt om det. Det er også helt okay at holde for sig selv.

Jeg tror ikke, det er muligt at blive voldtaget uden at vågne af det. Mon du har hørt eller set noget skræmmende, som har gjort at tankerne om voldtægt fylder? Når der er noget, man er bange for, så er det en rigtig god ide at dele det med en voksen, så tankerne ikke vokser sig større. Hvem er mon god at snakke med? Det kunne være din mor, far, en moster eller måske din lærer…Eller ring ind og få en snak med os, hvis du har brug for det.

Har du  andre spørgsmål om kroppens udvikling, menstruation og graviditet, så ved din mor nok også en masse om dette. Det kan nogle gange være lidt nemmere at snakke om, hvis man skriver spørgsmålene ned på et stykke papir og viser det til den voksne. Hvad tænker du mon om den ide?

Det er ofte også nemmere at stille et spørgsmål til et emne som sex, hvis man siger  ”Kan en kvinde blive gravid, uden at have haft samleje?” i stedet for “Kan jeg blive gravid, uden at have haft samleje?”. Faktisk lidt ligesom, du allerede så fint gør i dit brev. På den måde taler du og den voksne nemlig ikke direkte om dig, men om et emne, du er nysgerrig på.

Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe eller skrive til os igen.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)