Brev
Gravid og kønssygdomme?
Jeg er en dreng på 14 år og jeg har en dejlig kæreste, som også er 14.
Men her forlidt siden hyggede vi, men den var ikke oppe, vi gned os bare op af hinanden, men mens vi hyggede fik vi på den ene eller den anden måde op i hinde, ved en fejl.
Så jeg har 2 problemer…… Jeg er bange for af jeg måske af fået en kønssygdom, for det klør lidt der nede og så er hovedet rødt, det ligner det er irriteret. Men jeg er også bange for af jeg måske har gjort hinde gravid.
På forhånd tak
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit ærlige brev til BørneTelefonen. Jeg kan godt høre, at din oplevelse har gjort dig bekymret.
Jeg tænker primært to ting, når jeg læser dit brev.
For det første lyder det som om, at du kun var meget kort oppe i din kæreste. Og du skriver ikke, om du fik udløsning, da du var oppe i hende?
Hvis du fik udløsning – så kan hun være blevet gravid. Og så er det vigtigt, at hun hurtigt kommer til lægen.
Hvis ikke du fik udløsning, så er sandsynligheden for, at du har gjort hende gravid, lille. Det kan rent teknisk godt kan lade sig gøre, at gøre en pige gravid med det sekret, der kommer før selve udløsningen. Men det sker sjældent.
Hold derfor øje med, om hun får hendes menstruation. Hvis den ikke kommer som den plejer, så køb en graviditetstest i supermarkedet. Er den positiv, så skal din kæreste hurtigst muligt til lægen. Og jeg vil råde jer til også at få en snak med jeres forældre om, hvad I så skal gøre.
Jeg har svært ved at sige, hvad din kløe er. Men for nogen kan bakteriefloraen i pigens skede godt give drenge svamp - og det kan godt blive lidt rødt og klø. Jeg tænker dog, at du skal gå til lægen, hvis du ikke snart får det bedre.
Kønssygdomme snitter, når man har sex uden at bruge kondom. Hvis din kæreste har haft sex med andre end dig uden at bruge kondom, kan hun altså godt have en kønssygdom. Og så skal I begge tage til lægen og blive undersøgt for kønssygdomme. Men kan nemlig godt blive smittet uden selv at vide det. Og man mærker ikke altid noget til det.
Du får lige et link til Sexlinien. Her skriver de en masse gode ting om det med sex: http://www.sexlinien.dk/
Hvis du har andre spørgsmål eller har brug for at tale, er du også altid velkomme til at ringe til BørneTelefonen på 116111
Kærlig Hilsen BørneTelefonen