Gravid?!

Kære BB!

Jeg er normalt en ret fornuftig pige, men denne gang har jeg fucked det fuldstændig op for mig selv. Jeg er hovedkuld forelsket i denne her dreng…

Jeg vil spare jer hele historien om vores lidt specielle forhold, eftersom det er en længere historie. Anyway, det er så endt med jeg mistede min mødom til ham. Og jeg er så bange nu, for selvom det slet ikke føltes som om han kom i mig, så er der jo præsperm og alt det.

Det var vores anden gang, så det hele var meget stille og roligt, og ikke særlig vildt. Jeg ved dog han kom ud over min ryg derefter, så af logiske grunde kom der vel intet sperm ind i mig. Men kan alligevel ikke være sikker.

Har gået rundt og været så bange den sidste tid… Kan slet ikke overskue at der er en chance for jeg kan være gravid.

Der er tidspunkter hvor jeg for totale panik anfald, fordi jeg pludselig mener mine bryster er ømme, eller at jeg har kvalme, eller andre graviditetstegn. Bagefter sidder jeg så og må berolige mig selv og gentage “du er ik gravid, du er ik gravid”. Men jeg er slet ikke sikker!

Det er desværre næsten udelukket at snakke med mine forældre om den evt. graviditet, eftersom de mener 15 år er en meget lav alder for at miste sin mødom. Vil derfor kun snakke med dem hvis det viser jeg faktisk er gravid, for så skal de jo give tilladelse til abort.

Det første jeg dog sagde til mig selv, var at hvis jeg er gravid, så ville jeg begå selvmord.

Jeg har så sagt til mig selv, at der er en vej ud af det alligevel, men er bange for hvad jeg kan finde på den dag jeg finder ud af jeg er gravid. Om jeg i ren panik bare skærer mine håndled i stykker, eller laver et andet selvmordsforsøg…

Jeg er bange for min egen reaktion.

Please, hjælp mig, jeg er bange for det her kan ende galt…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Ud fra det du fortæller i dit brev, synes jeg altså, at du stadig lyder som en meget fornuftig pige. Du er opmærksom på, at du kan blive gravid, og du handler på det ved at skrive herind. Du beskriver samtidig følelsen af at være bange for din egen reaktion og rækker ud efter hjælp. Det synes jeg er fornuftigt - og rigtig sejt!

Som du selv skriver, er der en risiko for at præsperm kan gøre én gravid. Man kan derfor godt blive gravid, selvom drengen ikke kommer inden i én. Om man bliver gravid eller ej afhænger dog også af, hvor langt man er i ens menstruationscyklus. Hvis din menstruation ikke er kommet, som den burde, kan du altså godt være gravid. Men menstruationen kan også netop være forsinket, fordi du går og er bekymret for, hvornår den kommer. Bekymringer kan nemlig godt påvirke kroppen.

En måde, man kan finde ud af, om man er gravid eller ej, er ved at tage en graviditetstest. Testen kan købes i supermarkederne for ca. 40 kroner. På pakken står der, hvordan man skal bruge den. Måske det kunne være første skridt til at finde ud af, om du er gravid?

Du fortæller, at du er bange for din egen reaktion, hvis du finder ud af om du er gravid. Jeg tænker på, om du måske kunne være sammen med nogen, når du tager testen? Det kunne være en god veninde eller din kæreste. En som kunne være med til at berolige dig, når du ser resultatet?

Hvis testen viser, at du er gravid, så skal du hurtigst muligt tage op til din læge. Lægen vil undersøge dig og fortælle dig om dine muligheder.

Jeg kan godt forstå, at du er nervøs, og jeg tænker, at det måske fylder størstedelen af dine tanker lige for tiden? Men, som du selv skriver, så er der en vej ud. Og du vil finde en løsning, hvis det viser sig, at du er gravid. Selvom du skriver at du kun vil snakke med dine forældre, hvis du er gravid, så tænker jeg alligevel på, hvordan det mon ville være at dele nogle af sine bekymringer med din mor nu? Hvordan ville hun reagere, hvis hun fandt ud af, hvor bange du er? Ville hun kunne støtte dig, så du ikke skulle være bekymret alene?

Jeg håber, du snart får ro i sjælen igen. Overvej at dele dine bekymringer med nogen – din mor eller en god veninde. På den måde skal du ikke gå med de mange, svære tanker alene. Og heller ikke det store ansvar, hvis det skulle vise sig, at du er blevet gravid.

Mange tanker og kærlig hilsen
BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)