gravid?

hej brevkasse.

jeg er en pige på 14 år som har haft sex med min 16 årige kæreste et par gange.

Han sagde han brugte kondom men min menstruation har et været her i 3 måneder og jeg er begyndt at tage på.

jeg tør ikke tage en graviditetstest for hvad nu hvis jeg er gravid?

han har sagt at hvis jeg bliver gravid forlader han mig og han kan være meget voldelig.

han slår mig tit og jeg er bange for at hvis vi får et barn at han så også er voldelig mod det.

i min familie er vi meget imod aborter men jeg er kun 14 så jeg ved ikke om jeg vil gøre det HVIS jeg er gravid.

jeg tør ikke spørge en voksen, SLET IKKE MIN FAMILIE “DE SLÅR MIG IHJEL”.

HVAD SKAL JEG GØRE??????????????

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, at du skriver herind. Jeg tænker, at du står i en vanskelig situation, og at du har brug for at få en afklaring. Når du beskriver, at du ikke har haft din menstruation og har taget på i vægt, kan jeg godt forstå, at du bliver nervøs for, om du er gravid. Du har helt ret i, at det kan være tegn på en graviditet. Men det kan også handle om andre ting.

Inden du begynder at tage stilling til, om du er for eller imod abort, tænker jeg, at det er vigtigt at finde ud af, om du overhovedet er gravid eller ej. Jeg ved, det kan være grænseoverskridende at købe og tage en graviditetstest. Men det er vigtig for dig at få ren besked. Du vil ikke i længden kunne skjule en graviditet, for det vil kunne ses på dig. Og er du gravid, skal du også hurtigst muligt til lægen. Vil du have en abort, skal du nemlig helst ikke være mere end 12 uger henne.

Da du er nervøs for din families reaktion, vil jeg foreslå dig at købe testen i en butik, hvor du ikke kommer så tit. Så er der ikke er så stor risiko for at blive genkendt. Du kan købe testen i et supermarked eller på et apotek.

Når du tager testen, tænker jeg, at det er vigtigt, at du ikke er alene. Er der en veninde, som du stoler på, der kunne sidde ved siden af dig? Det kan også være, at der er en lærer eller en anden voksen, du vil kunne betro dig til? Hvis du ikke har lyst til at fortælle nogen, du kender om det, vil jeg foreslå dig at ringe ind til Børnetelefonen og have dem i røret, når du tager testen. Du kan sige, at du har skrevet ind til Brevkassen, og at det er mit forslag. På den måde er du ikke alene i situationen, og du vil have nogen at tale med om, hvad du skal gøre, hvis testen er positiv.

Det lyder som om, du er usikker på, om din kæreste faktisk brugte kondom, selvom han sagde, at han gjorde. Jeg fornemmer derfor, at du ikke helt stoler på ham. Og det bekymrer mig. Ligesom det også bekymrer mig, at han er voldelig overfor dig. Det er vigtigt, at du ikke udsættes for vold – for kærestevold har det desværre med at blive værre og værre. Og det kan være meget skadeligt for dig, både psykisk og fysisk.

Uanset om du er gravid eller ej, tænker jeg derfor, at du skal overveje om din kæreste er god for dig. Du skriver også, at han vil forlade dig, hvis du er gravid. Du fortjener en kæreste som behandler dig godt. Og som tager medansvar, hvis det skulle vise sig, at du er gravid. For det er jo lige så meget hans ansvar.

Det kan være svært at bryde ud af et voldeligt forhold. Og du får brug for støtte fra nogle voksne. Jeg vil derfor råde dig til at fortælle om volden til en voksen, du er tryg ved. Det kunne være dine forældre, en lærer, en venindes mor…
Læs også mere på hjemmesiden: http://ditforhold.gl/da/

Jeg ønsker dig alt det bedste

Tanker og kærlig hilsen

BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)