Brev
Gør jeg det godt nok i skolen.
Hej.
Lige for tiden er jeg begyndt at blive nervøs om, om jeg klare det godt nok i skolen.
Jeg er bange for hvad der vil ske med min fremtid hvis jeg ikke gør det godt nok.
Jeg ved godt at man bare skal sige det nok skal gå, men selvom jeg gør det popper tanken op i hovedet på mig igen og igen.
Min mor er læge, og fortæller mig hele tiden at hun var så flittig og lavede mega mange lektier i skolen. Så er bange for at hun har for høje forventninger til mig.
KH pige 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 12 år,
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet. Jeg ved, at der er rigtigt mange, der har de samme tanker om deres fremtid som dig
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på dig som en pige, der tager ansvar og mærker efter, hvordan du har. Det skal du holde fast i.
Vi lever i et samfund, hvor det handler meget om at “præstere”. Har du mon hørt om det før? Altså om at klare sig godt på alle områder af livet.  Virkeligheden er nok bare, at mennesker ikke altid har godt af at føle sig pressede for længe ad gangen. Måske er det det, som du oplever lige nu.
Pres handler nogle gange om, at ens forældre ønsker det bedste for en. Måske ønsker de, at man får gode karakterer, at man er god i skolen, får et godt job og mange andre ting. Men de allerfleste forældre ønsker også, at deres barn trives i hverdagen og har det godt.
Måske er din mor ikke klar over, hvor meget du føler dig presset af hendes spørgsmål til dine skole?
Høje forventninger og pres er ikke godt, hvis man hver dag føler sig stresset over at skulle klare sig godt på alle områder. Det er nemlig helt umuligt på langt sigt at leve op til de forventninger, andre har til en.
Derfor tænker jeg på, om du kan finde modet til at tale med din mor om det? Måske kan du fortælle hende om det, du har skrevet til os på BørneTelefonen? Det er vigtigt, din mor ved besked om, hvordan du har det for at kunne ændre på sig og være en støtte for dig.
Forældre ved ikke altid, hvad deres spørgsmål gør ved deres unge. Man kan sige, at du skal hjælpe din mor lidt på vej ved at fortælle hende, hvordan du har det
Hvis det er svært at starte samtalen, så kan det være en hjælp at skrive et brev. Jeg kan se, at du er god til at sætte ord på dit brev til os. Hvis du har lyst, kan du bruge bruge BørneTelefonens skabelon her: https://bornetelefonen.dk/skriv/. Brevet kan du vise din mor. Hvad tænker du om den idé?
Håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner fra Børnetelefonen