Brev
Gnisten er væk
Hej Børnetelefonen
Jeg har en kæreste som jeg er rigtig glad for og vil aldrig miste, og ved at han også kan lide mig, men jeg har et problem.
Han har gjort en masse dumme ting mod mig her på det seneste, som virkelig har skubbede os længere væk fra hinanden. Han siger altid når jeg er sur: “Hvorfor skal det altid være så seriøst?” hvilket er virkelig irriterende, når han f.eks. har ignoreret mig i en hel uge.
Jeg er vildt træt at det, men jeg vil aldrig miste ham.
Mine venner har også sagt at han behandler mig dårligt og de ikke forstår hvorfor jeg kan lide ham. Men der er noget over ham, som får mig til at føle mig speciel og elsket.
Men her på det seneste har intet været som det var for 1 månedstid siden. Vi har mistet kontakten og gnisten. Vi snakker ikke sammen hver dag da vi ikke går i samme klasse.
Gnisten er forsvundet, og jeg har også snakket med ham om det, og vi vil begge gerne have det som det var før. Men føler ikke at vi kan det længere, føler at vi er gået lidt død. Og det er super irriterende, jeg tænker over det hver dag, og græder rigtig ofte.
Kan vi godt få gnisten tilbage? Skal vi bare give det tid? Eller har i nogle råd til hvad vi kan gøre?
Tak på forhånd
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det godt, at I allerede har snakket sammen. Hvis I er enige om, at I skal have jeres forhold til at fungere, så kræver det et stykke arbejde fra jer begge. Det betyder, at I skal tale sammen om, hvad I har brug for. Måske kunne du fortælle ham, at det gør dig rigtig ked af det og irriteret, når han bliver sur og siger, at jeres forhold er for seriøst, selvom I ikke har talt sammen i en uge. Det er vigtigt, at I behandler hinanden godt og respekterer hinanden.
Måske kan du også spørge ham, hvorfor han siger det? Mener han i virkeligheden noget andet? Det kan nemlig også være, at han siger det, fordi han er forvirret omkring sine følelser. Måske er det vigtigt for dig at finde ud af, om han er parat til at arbejde for, at jeres forhold bliver godt igen?
Mange par oplever, at gnisten kan forsvinde eller blive mindre i perioder, men faktisk kan man gøre noget selv for, at den skal komme helt tilbage. I kan fx. lave ting sammen flere gange om ugen. Måske kan I være ekstra opmærksomme på at vise hinanden, at I holder af hinanden: nusse, kysse, holde i hånden, gøre søde ting ved hinanden, ringe sammen og ses i løbet af ugen. Et forhold er ligesom en plante – den skal passes og plejes for at blomstre.
Måske kan du også vise ham mit brev? Det kan være, I kan læse det sammen og finde på nogle dejlige kæresteting at lave sammen.
Jeg krydser fingre for, at jeres forhold kommer op at køre igen.
Knus og kram
BørneTelefonen