Gambling

Jeg er 15 år gammel,

har et problem med at jeg ikke kan stoppe med at gamble og har i are denne måned mistede over 2000kr på gambling?

nogle råd til at stoppe

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng 15 år,

Du er desværre ikke den eneste der spiller om penge – og pludselig opdager at det er svært at stoppe.

Ved dine forældre at du spiller? Og at du spiller for mange penge? Og at du har svært ved at stoppe?

Det vil være godt, hvis dine forældre og andre du er tæt på ved, at du gerne vil stoppe med at spille, og at du har brug for deres støtte, hjælp og opmuntring. For det kan være virkelig svært selv at stoppe med at spille, hvis man først er blevet afhængig.

2000 kr. er virkelig mange penge at spille for. Og det kan være skræmmende, ikke at kunne stoppe sig selv.  Fordi afhængigheden har taget magten fra en.

Du kender sikkert ordet ”Ludomani”?  Det er den afhængighed man lider af, når man ikke kan lade være med at spille om penge.

Afhængig ligesom rygere er afhængige af tobak, alkoholikere af alkohol og narkomaner af stoffer, osv.

Så det er et problem, som man skal have hjælp til. Og en afhængighed det er vigtigt man tager alvorligt.

Center for Ludomani https://ludomani.dk/spiller tilbyder gratis rådgivning til alle, der har problemer med at stoppe med at spille. De tilbyder også råd til forældre og andre pårørende.

Mit råd til dig er altså:

Fortæl dine forældre og/eller andre du er tæt med om din afhængighed. Så har du mulighed for at få støtte og opmuntring undervejs
At du enten alene eller sammen med dine forældre, søger professionel hjælp mod ludomani. Enten hos din læge eller hos Center for Ludomani.

Jeg håber, at du kan bruge mit råd – Og husk du altid kan ringe til os, hvis du har brug for hjælp til at få det fortalt til dine forældre/andre.

Husk også, at du allerede HAR opdaget at du er blevet afhængig, at du HAR opdaget at det er et stort problem, og at du nu har fortalt os om det. Nu mangler du ”kun” at få professionel hjælp til at stoppe og støtte fra familie/venner. Du har derfor allerede taget de første skridt ud af afhængigheden – og det er virkelig flot!

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du gamer eller gambler? Få gode råd her

Der er rigtig mange børn og unge, der spiller online spil, gamer eller dyrker esport. Mange har det som en fritidsinteresse, hvor de hygger sig med deres kammerater eller online venner. Men hvis det bliver til en afhængighed, så er det et problem, du skal have hjælp til.

Hvis du gamer rigtig meget, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan kan jeg game mindre? Jeg føler mig ensom, hvordan får jeg venner i klassen? Jeg bliver udelukket, når jeg spiller, hvad skal jeg gøre?

Når man gamer støder man også på muligheden for at gamble. Men hvad er forskellen egentlig? Og hvad gør man, hvis man er blevet afhængig af at gamble?

Her kan du finde gode råd, du kan se film om, hvordan andre kom ud af deres afhængighed eller du kan prøve testen, og få en fornemmelse for om gamingen eller gamblingen fylder for meget i dit liv.