Går Jorden under?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Godt du skriver. Du skal ikke gå rundt og være bange, og derfor håber jeg, at mit svar kan berolige og hjælpe dig videre.

Der findes vilde og mærkelige ideer og teorier om alt muligt. De kaldes 'konspirationsteorier', og kan fx handle om, at dronningen er en robot, eller at de skyer som flyvemaskinerne laver, er signaler til rumvæsner. Hvert eneste år er der mennesker, som finder på den slags teorier om at jorden går under. Og de har aldrig haft ret. Derfor synes jeg at du skal være helt rolig.

Selvom jeg er sikker på, at det bliver juleaften uden at jorden er gået under, kan man stadig sagtens være bange. Det er helt almindeligt. Derfor er det rigtig godt, at du siger til, og får talt ud om dine bekymringer. Det vil jeg råde dig til at blive ved med. Du kunne starte med at snakke med dine forældre, eller måske en lærer du kan lide. De har allesammen prøvet at være bange, og jeg håber de kan dele deres erfaringer med dig, og give dig lidt ro på. Du kan også ringe ind til BørneTelefonen på 116 111 og snakke med en af vores rådgivere.

Hvis du ofte går rundt og føler dig bange, er det også noget du kan sige videre. For du har faktisk ret til at være glad og tryg, og det skal de voksne omkring dig hjælpe med. Du bruger din sunde fornuft rigtig fint ved at skrive til os, og den håber jeg at du vil blive ved med at bruge. Vi har nogle råd til, hvordan du kan få ro på tankerne: https://bornetelefonen.dk/tema/bange-utryg-angst

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.