Brev
FUCKING SYG I HOVEDET
jeg er kommet til af havde sex med min søster
vi var fulde og hun kan ikke huske noget
men tror jeg kom op i hin
skal jeg sige det eller hvad
ps jeg har lyst til hin igen
er det forkert
Dreng

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller, at du er kommet til at have sex med din søster.
Desværre skriver du ikke, hvor gamle I er, så det gør det lidt svært at vurdere, hvordan jeg skal svare dig.
Du fortæller, at din søster ikke kan huske, at I har haft sex, og at du har brug for at vide, om du skal sige det.
Det mener jeg helt klart, at du skal. Det er rigtig vigtigt, at I får en snak om dét, der er sket.
Jeg tænker, at hun måske sagtens kan huske det, men at hun lader som ingenting, fordi hun - ligesom du selv - ikke ved, hvordan hun skal håndtere det. Og måske tænker hun, at du ikke kan huske det.
Det er en rigtig svær situation, I står i, for det at have sex med sin søster/bror er tabu i de fleste lande verden over; også i Danmark. Det betyder, at det ikke er noget samfundet accepterer.
Det forholder sig faktisk sådan, at det er ulovligt for søskende at have sex med hinanden.
Det er menneskeligt at begå en fejl, og det er ikke unormalt, at især børn og unge kommer til at skride over grænser, de ikke bør skride over.
Der er med garanti også andre søskendepar, der er kommet til at skride over netop den grænse i teenageårene, hvor seksualitetten begynder at udvikle sig, og man får lyst til at prøve sig selv af med det modsatte køn.
Det er heller ikke unaturligt, at du har lyst til sex med hende igen. Dog vil jeg sige, at det måske mest handler om, at du har lyst til sex igen. Og altså ikke nødvendigvis med hende.
I den forbindelse vil jeg sige, at det er meget vigtigt, at I ikke gør det igen, og at I får talt om situationen, så det ikke kommer til at ødelægge jeres søskende- og familieforhold, eller kommer til at påvirke jer følelsesmæssgt eller psykisk.
Nogle gange kan man nemlig få det meget skidt med at have gjort noget, man ved ikke er lovligt eller accepteret i samfundet. Med andre ord kan man komme til at oparbejde en skyldfølelse, der ikke er sund, og så skal man have hjælp til at komme videre.
Det er selvfølgelig slet ikke sikkert, at nogen af jer får det sådan, men hvis I gør, er det vigtigt, at I får talt med nogen om det.
I første omgang er det især vigtigt, at I får snakket om, at der er en risiko for, at du fik udløsning inde i hende, for det betyder jo, at der er en sandsynlighed for, at hun kan være blevet gravid.
Det er i nødt til at få afklaret. Og det kan I gøre ved at købe en graviditetstest i fx Matas eller Netto eller i et andet supermarked. De ligger som regel oppe ved kassen, og de er meget nemme at bruge. Man kan læse inde i pakken, hvad man skal gøre.
Hvis hun ikke er gravid, hvilket hun sikkert ikke er, så er det stadig vigtigt, at I får talt om situationen, så I er sikre på, at I begge er okay.
Hvis I har brug for at tale med andre om det udover hinanden, og I ikke har lyst til at fortælle det til nogen, I kender, så kan I altid kontakte BørneTelefonen. I kan både ringe, sms'e og chatte. Det er gratis, og man er helt anonym.
Og hvis din søster uheldigvis er blevet gravid, så er I nødt til at få talt med jeres forældre om det. Her kan I også få hjælp af BørneTelefonen til at finde ud af, hvordan man lige skal få det sagt.
Men lad os håbe det bedste. Det er sjældent, man bliver gravid første gang, man har sex med nogen, selvom det selvfølgelig godt kan ske.
Det er under alle omstændigheder super godt, at du har skrevet herind, så du ikke skal gå og være utryg og i vildrede omkring hele situationen.
I forhold til den lyst du går med i forhold til sex, er det helt naturligt. Det hører med til at være ung og udvikles. Det der er vigtigt, er at du i stedet for din søster, begynder at kigge ud i verden, måske kigge på pigerne i din klasse eller hvor du færdes og se om ikke der er en pige, du kan få følelser for og måske blive kærester med og som du kan have et naturligt sexliv med.
Stort held og lykke med at få talt om det og komme videre.
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.