Frygt og angst

Hej BT
Her på det sidste har jeg været bange for at være alene. Jeg tænker hele tiden på hvad der kan ske. Hvis nu der kommer brand, hvis nu der kommer terror. Jeg har altid været glad for at være alene hjemme! Men det tør jeg ikke nu hvad hvis der sker noget. Håber i kan hjælpe!

Pige 11 år

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Det lyder ikke særlig rart. Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide at være alene, når du har sådanne tanker.

Selvom det ikke er rart, er der rigtig mange børn, der tænker meget over sådan noget. Det kan være fordi, at man har hørt om at den slags ting er sket andre steder. Så kan tankerne køre rundt i hovedet på en. Kan du mon genkende det?

Det er rigtig godt, hvis du kan få fortalt om dine tanker til nogen. Det kan for eksempel være dine forældre. Måske kan i sammen aftale, at du ikke skal være alene hjemme i lidt tid. Alle mennesker oplever at være bange i perioder. Det er helt okay.

Det betyder ikke, at det skal være sådan altid. Der kan være mange grunde til, at man er mere bange en normalt. Og når man har det sådan, er det altid godt at bede om hjælp.

Måske kan i sammen finde ud af hvorfor du er bange for netop terror og brand lige nu. Det kan også være, at du bare vil snakke med en af dine forældre først.

Brand, terror og andre frygtelige ting sker meget sjældent. Man hører bare meget om det, når det sker. Men det er faktisk fordi det ikke er særlig normalt. Så når det sker, fylder det rigtig meget i både fjernsynet, på sociale medier og i samtaler. Så kan man godt begynde at tro, at det kan ske når som helst. Er det mon også sådan du tænker?

Jeg håber, at du kan få snakket med nogle om dine tanker. Du skal nemlig ikke gå rundt og være bange og alene. Det er et rigtig flot skridt du har taget, ved at skrive herind.

Du kan også læse vores råd til bange-tanker her. Der er blandt andet gode råd til, hvad du kan gøre, når tankerne dukker op.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.