Frygt for børnelokkere

Jeg er en 11 årig dreng jeg har en rigtig stor frygt for børnelokkere og får rigtig tit mareridt

jeg har snakket men mine forældre men jeg er stadig bange

vær sød at svare og sige hvad jeg skal gøre

kh anonym

Dreng, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 11 år,

Det er aldrig rart at gå og være bange. Så hvor er det godt, at du taler med dine forældre, og skriver herind.

Ved du, hvad der har gjort, at du er blevet bange? Er det noget, du har oplevet? Eller er det måske på grund af noget, som du har set i fjernsynet eller hørt om?

Det kan nogen gange hjælpe, hvis man ved, hvad der har gjort én bange. Det kan hjælpe at tale om det. Ofte kan det hjælpe med, at gøre frygten mindre.

Hvad siger dine forældre mon til, at du er bange? Hjalp det lidt, at tale med dem?

Hvis du taler med dine forældre igen, kan I måske lave en god plan for, hvordan du får ro, hvis du bliver bekymret og bange. Hvis du f.eks. er bange for at gå alene bestemte steder, kan de måske øve det med dig?

De kan også tale med dig om, hvor sjældent det sker, at en børnelokker kontakter et barn. Der findes nemlig ikke særlig mange, og de fleste får noget hjælp til ikke at gøre andre fortræd. Der er også altid mange mennesker, der passer på børn. Både derhjemme, i skolen og hvis man går på gaden, vil der ofte være folk i nærheden, der kan gøre noget, hvis der skulle ske noget utrygt.

Så det kan være godt at huske på, at der heldigvis er meget få børnelokkere i forhold til, hvor mange mennesker der er i Danmark. Og så er det bare vigtigt at være fornuftig og ikke at gå med fremmede.

Du kan kigge lidt mere på vores hjemmeside og se en plan for, hvad man kan gøre, når man bliver bange. Måske kan du lave en plan på hjemmesiden, enten alene eller sammen med dine forældre. Du kan også bare fortælle dine forældre om planen, hvis du får lavet én. Du kan se mere her: https://bornetelefonen.dk/find-ro-0

Mange hilsner fra
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.