Brev

Fremtid

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at det svært at være dig. Du skriver, at du flere gange om dagen har nedbrud og som jeg forstår også selvmordstanker. Men som jeg forstår har du en følelse af, at dem, som du har omkring dig, tvivler på, at det faktisk er svært at være dig lige nu. Mon det er rigtigt forstået?

Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå, at du lige nu har en følelse af, at du er helt alene, selvom du faktisk har mange omkring dig. Følelsen af at være alene er en rigtig svær følelse, og derfor er det også rigtigt godt, at du har valgt at skrive herind og spørge om hjælp til, hvad du skal gøre. Jeg håber meget, at du kan bruge det her svar.

Som jeg forstår vil du enten i 10 klasse eller på gymnasiet efter sommerferien , men du er i tvivl om, om du kan klare det fagligt, men også psykisk. Er det mon rigtigt forstået? Blandt andet fordi, at du lige nu flere gange om dagen ”går ned” i skolen uden helt at vide, hvorfor.

Jeg bliver lidt nysgerrig på, hvad du mener når du skriver sådan? Det kan være svært at finde ud af hvorfor, man mærker og føler som man gør. Det er ikke altid, at der er en enkelt grund til, at man, mærker og føler, som man gør. Nogle gange, har en lille ting eller flere små ting måske vokset sig større og større uden man selv har været opmærksom på det.

Uanset hvorfor du lige nu får disse nedbrud, så mærker og føler lige nu et eller andet som er svært. Selvom man har en følelse af at være et stort kaos og man føler at alting er ved at falde sammen om ørerne på en, er det ikke altid til at mærke og føle for alle andre.

Det kan være rigtig svært at forklare, hvad man mærker og føler. Men det er vigtigt, at der er nogen, som ved, hvad du mærker og føler. Så du kan få hjælp til at finde ud af, hvorfor du lige nu får disse nedbrud og ikke mindst hjælp til at håndtere dem. Hvis ikke der er nogen, som ved hvad du mærker og føler, kan der være en risiko for, at det kun vokser sig større og større og bliver svære og svære for dig. Kan du følge mig i det?

Som jeg forstår, har du allerede forsøgt at fortælle en psykolog, hvad du mærker og føler. Dog har du ikke, en følelse af, at psykologen eller nogen andre tror på dig. Er det mon rigtigt forstået? På trods af det giver du ikke op, men fortsætter med at spørge om hjælp. Det fortæller mig, at du har et stort mod og ikke mindst en stor styrke. Og så fortæller det mig, at du meget gerne vil have hjælp og have det bedre.

Nogle gange skal de voksne desværre høre det samme flere gange, før de griber til handling. Måske du kan bruge dit mod og din styrke til endnu engang enten at fortælle en psykolog, dine forældre, en lærer eller en helt anden voksen, hvad du lige nu mærker og føler?

Du skriver, at du ”går ned”, hver gang der er nogle der forsøger at snakke med dig om det. Når du skriver sådan, så fortæller det mig, at der er nogle omkring dig, som gerne vil snakke med dig om det – men, at det måske kan være svært at forklare? Jeg kan godt forestille mig, at det er svært at forklare, hvis ikke du ved, hvorfor du mærker og føler, som du gør.

Når noget er svært at forklare og måske svært at sige højt, kan det sommetider være hjælpsomt at finde et stykke papir og i stedet skrive det ned. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om det kan være en idé, at du skriver din psykolog, dine forældre eller en anden voksen et nyt brev.

I et brev har man nemlig mulighed for at finde ud af præcis, hvad man har brug for at få fortalt. Samtidig kan et brev måske hjælpe de voksne omkring dig til at forstå alvoren, at det som du fortæller dem. Hvis du har lyst kan du bruge denne guide til at skrive et brev. Hvad tænker du om det?

Måske du også kan vise dem mit svar på dit brev? Måske det også kan hjælpe dem til at forstå alvoren af det, som du fortæller dem?

Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Én ting er sikkert: Det er vigtigt, at du får hjælp til det, som lige nu er svært og som gør, at du lige nu er i tvivl om og usikker på din fremtid. Jeg håber og tror på, at du kan bruge dit mod og din store styrke til igen at fortælle nogen omkring dig, hvad du mærker og føler.

Husk, at du  altid er velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for hjælp. Vi vil meget gerne hjælpe dig. Telefonnummeret er 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat