Brev

Forvirret, og bange for fremtiden

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 20 år

Tak fordi du skriver ind til BørneTelefonen og fortæller din historie. Som jeg umiddelbart ser det, har du haft en masse ting at kæmpe med i din barn- og ungdom, men det som jeg især lægger mærke til, er at du har ”rejst” dig hver gang og kæmpet videre på trods. Det synes jeg er beundringsværdigt, og det kræver stor styrke.

Det jeg også læser er, at alle dine oplevelser med lærere, familie og med klassekammerater har sat spor hos dig. Du skriver, at du har svært ved at stole på nye mennesker, eftersom dine hidtil erfaringer har fortalt dig, at folk ikke vil dig noget godt, og at du skal passe på dig selv fx ved at danne en mental boble. Spørgsmålet er vel, hvordan du lærer dig selv ikke at ”være på vagt overfor alt og alle” mere? Det er jo desværre ikke noget, du bare lige kan aflære fra den ene dag til den anden, eftersom du jo har udviklet den form for forsvarsmekanisme netop for at passe på sig selv. Og den forsvarsmekanisme har jo formentlig også været med til at hjælpe dig igennem folkeskolen og de svære tider - endda med et godt fagligt resultat. Jeg læser dog, at du siden gymnasiet har indset, at det at være på vagt hele tiden ikke rigtigt hjælper dig mere, og det er unødvendigt, eftersom du møder venlige mennesker, som vil dig det godt.

Nu står du overfor at skulle starte på en ny uddannelse. Jeg bliver helt nysgerrig på, hvad det er for en uddannelse, du har valgt. Dette kan også være muligheden for en ny start, men som du måske ved, har nissen det dog med at flytte med. Du skriver, at du tidligere har gået hos en psykolog, og at denne psykolog så dig både som sød og normal. Du skriver dog også, at du satte et skuespil op, så måske du ikke har fået det største udbytte ud af det psykolog-forløb? Kunne du mon forestille dig at prøve at få hjælp af en psykolog igen fx til forstå og afhjælpe din mulige angst i mødet med nye mennesker? Kunne en start være at gå til din egen læge og se, om du ikke kunne være berettiget til psykologtilskud. En anden mulighed kunne være at få en telefonisk anonym rådgivning omkring din mulige angst gennem Psykiatrifonden. Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen gratis på 116111.

De allerbedste hilsner og ønsket om en god fremtid,

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat