Forvirret

Hej

Jeg har har i slutningen af sidste år stoppe alt kontaktlinse min eks og så begyndte jeg at skrive med en anden som også for nogle måneder siden slået op med hans ekskæreste og vi snakker rigtig godt sammen og når vi er sammen har vi det sjovt og vi har også haft sex sammen et par gange nu

men mit problem er bare jeg ikke ved om vi bare bruger hinanden for at se om vi er kommet over vores ekskærester eller om vi faktisk har noget sammen eller for hinanden jeg er mega forvirret om mig og hans forhold eller hvad min nu kan kalde det

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16-årige pige

Når jeg læser dit brev, kan jeg se, at du tænker meget over dit forhold til ham du ser. Jeg vælger at kalde ham, du ser for X i mit brev til dig. Det gør jeg for at kunne give dig et bedre og mere forståeligt svar.

Du skriver, at dig og X snakker rigtig godt sammen, har det sjovt og at I har haft sex sammen et par gange. Det lyder rigtig dejligt, når du skriver, at det er sådan I har det sammen.

Samtidig er du i tvivl, om I bruger hinanden for at se, om I er kommet over jeres ekskærester. Hvad er det, der gør, at du bliver i tvivl om det?

Jeg spørger, fordi det måske godt kan handle om, at du kan mærke, du er ved at få følelser for ham? Det kan også være, at du er i tvivl om, hvad han lægger i, at I ses? Om han bare synes, det er for sjov, eller om han også har følelser for dig?

Det kan også være noget helt tredje, der fylder for dig. Det er i hvert fald helt naturligt at føle sig forvirret når man møder en ny efter sin ekskæreste.

Det vigtigste er, at du gør, hvad der er rigtigt for dig og lytter til dine egne grænser. Hvis du fx kan mærke, at du er bange for, at I bruger hinanden på en dårlig måde, så er det godt at kunne sige fra overfor det.

Jeg tænker på, om du mon har talt med X om alle dine tanker? Det er selvfølgelig fint, hvis du før samtalen tænker over, om du har følelser for X. Så er det nemmere at vide, hvad der skal ske i samtalen.

Du kan jo fx sige til X, at du har tænkt lidt over, hvad I laver. Hvis du har mod på det, kan du jo sige til ham, at du har følelser for ham, hvis det er tilfældet – og hvad han mon tænker om det? Så kan det være, I finder ud af, I føler det samme – eller at I har det på forskellige måder.

Det er altid rart at være åben omkring det, selvom det godt kan være svært, og man kan være bange for at blive såret.

Mon du kan tale med andre end X om, hvad du føler? Det kan være, du har en tæt veninde, du kan tale med. Det er ikke sikkert din veninde kan komme med en løsning, men hun kan lytte til det, du siger.

Det kan også nogle gange hjælpe at skrive alle sine følelser og tanker ned, så du kan få plads til andre tanker. På den måde kan du også se, om dine følelser og tanker omkring X ændrer sig. Hvad tænker du om det?

Husk på, at det er naturligt at føle sig forvirret. Der er ingen, som siger, du skal være kærester med X lige nu.

Det lyder til, at I har det rart, når I er sammen. Det er også helt okay ikke at vide, hvad det skal blive til, så længe du passer på dig selv og dine egne grænser.

Jeg håber, du kan bruge mit svar og måske har mod på at tale med X eller en veninde om dine følelser. Jeg tror på, du kan.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.