Forelsket i bedste ven, jeg er en dreng..

Jeg er en 16-årig dreng, og jeg er virkelig forvirret.

Jeg har aldrig virkelig været forelsket før, og nu tror jeg, at jeg er det – med min bedste ven. Vi har været venner i fem år, og vi har det altid meget sjov og tilbringer meget tid sammen. Jeg har altid set ham som en ven, men for nylig har jeg haft disse drømme om ham om natten …

Faktisk tror jeg, at jeg har været tiltrukket af andre drenge i årevis nu, men jeg har aldrig haft modet til faktisk at gøre noget ved det . Hvad hvis nogle af mine venner eller familie fandt ud af det? Alle mine venner i skolen og på fodboldklubben taler om piger hele tiden. Jeg har forsøgt at gå sammen med det, men sagen er – jeg er overhovedet ikke tiltrukket af piger.

Det vil være et så stort chok for alle, hvis jeg fortæller dem, at jeg kan godt lide fyre. Jeg bor i en lille by, så jeg er lidt bekymret for, hvordan andre mennesker – og især min bedste ven – vil reagere.

Hvad skal jeg gøre?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 16

Tak for dit brev. Jeg kan se, at du bliver mere og mere sikker på, at du er tiltrukket af drenge og mænd. Nu oplever du, at du har fået stærke følelser for din bedste ven.

Det er selvfølgelig svært at være forelsket i sin ven, for hvordan skal man lige få det sagt?

Det er måske uklart for dig, om din ven gengælder dine følelser? Men hvis han er tiltrukket af piger, så er det selvfølgelig ikke sikkert. En ulykkelig forelskelse kan være meget smertelig…Du kan måske forsigtigt prøve, om du kan snakke med ham om dine følelser? Men kun du kan vurdere, om det kan få betydning for jeres venskab.

Du skriver at du er nervøs for, at det vil være et chok for dem, du kender, hvis du fortæller åbent, at du er homoseksuel. Jeg forstår godt din nervøsitet. Det er meget svært at stå frem med, hvilket køn man forelsker sig i. Særligt når man ikke hører til i det store flertal.

Men det er mit håb, at de allerfleste mennesker, som du kender og holder af, vil se dig, som den du er.

Du kan tænke over hvem der kunne være god at fortælle det til som den første? Måske dine forældre? Måske en søskende, hvis du har det? Måske en helt anden? Måske ville det være rart for dig i første omgang at tale med LGBT. De ved meget om ‘at springe ud’. Se her: LGBT+ Ungdom

På www.børnetelefonen.dk, fx på dette link: https://bornetelefonen.dk/brevkasse/sex-og-seksualitet/homoseksualitet/, kan du finde breve og links til hvordan, det har været for andre, og hvilke tanker de har gjort sig.

På bibliotektet er der også bøger og film om homoseksualitet og hvordan det kan være at springe ud, som kan være gode at læse eller se. Selv om man skal gøre sig sine egne erfaringer kan det være vældig fint at kende til andres også.

Du spørger hvad du skal gøre? Jeg tænker at du er rigtig godt på vej til at acceptere, at du er homoseksuel, og til at blive klar på at “springe ud”. Og klar til at møde en dejlig drengekæreste på et tidspunkt, når det er rigtigt for dig.

Jeg ønsker dig alt det bedste. Og jeg håber, du får mange gode oplevelser med kærligheden.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.