For lille

Hej BB,

jeg er 14 år, alle drengene fra min klasse har fået en stor tissemand, men min er ikke vokset endnu,

jeg er bange for det bliver sådan forevigt, de andre fra min klasse fik en større tissemand for cirka et år siden, men jeg er stadig igang med at vente.

Kan i ikke hjælpe mig?

Er bange for at jeg ikke bliver voksen!

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Det er aldrig nemt at føle, at man er den eneste som ikke har en tissemand, der er vokset - men der er bare forskel på, hvornår den vokser. Det hænger meget sammen med puberteten, og den går også igang på forskellige tidspunkter. Mon din pubertet er gået igang med kønshår, højdevækst og stemmen i overgang - de ting hænger sammen med de mandlige kønshormoner i puberteten?

Det kan kræve stor tålmodighed at vente på, at ens tissemand vokser, især når man sammenligner sig med de andre drenge i klassen. Og det er helt normalt at man sammenligner sig med hinanden. Måske går du også til noget i din fritid, hvor du kan se, at alle udvikler sig på forskelige tidspunkter også selvom man er samme alder. Nogle har næsten udvoksede tissemænd når de er omkring 15 år og andres når at vokse mere. De flestes tissemænd er færdigudviklede når de er mellem 17-20 år, så der er tid til vokse meget endnu.

Gad vide, hvad din far ville svare, hvis du spurgte ham om, hvordan han tænkte om sin tissemands størrelse, da han var i din alder? Eller din storerbror, hvis du har en storebror? Det er muligt, de bliver lidt generte, hvis du spørger dem. Det kan også være, de synes, det er helt fint, at du spørger om, hvordan det var for dem dén gang, de selv var 14 år. Din mor vil også kunne fortælle om, hvordan hun havde det, da hun var på din alder. Måske kan dine forældre fortælle lidt om, hvor gamle de var, da de kom i pubereteten, så du på dén måde kan få lidt hjælp til at være tålmodig med din egen krop? Ellers kan du måske se billeder af dem, da de var 14 år og se om jeres pubertet passer meget godt sammen?

Vores kroppe udvikler sig forskelligt - på forskellige tidspunkter. Der er forskel på, hvordan vi er bygget, hvordan vi ser ud og den måde vi udvikler os. Men jeg er da sikker på, at du også bliver voksen og snart lægger mærke til, at du også forandrer dig og din fysik. Noget af det der også kan være vigtigt i din alder er, at man får god nattesøvn, sund mad og også motion. Det hjælper også kroppen, at den har overskud til at bruge energi på at vokse.

Hvis du stadig er bekymret for det, så er det måske en idé at snakke med sundhedsplejersken eller lægen om det?

Du er altid velkommen på Børnetelefonen 116111, hvis du har brug for at tale mere.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.