Brev
Føler mig forfulgt!
Hej bb.
Her på det seneste er jeg begyndt at tænke meget over liv efter døden!
Jeg har den vildeste fantasi om at min lejlighed er hjemsøgt!
Jeg føler bare hele tiden at der er et genfær eller spørgende ved side af mig hele tiden, og idag da jeg var alene hjemme og skulle til at gå gik jeg om bag døren for at slå alarmen til (vi har en tyverialarm) så ligepludselig bankede det på døren!
Jeg kiggede for at se om der var nogen, men det var der ikke..
Jeg har også hørt skridt i lejligheden da jeg har været alene hjemme, og underlige lyde!
Jeg er altså rigtig bange!
Og jeg føler mig forfulgt af et spøgelse.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for jo længere tid der går, jo mere bange bliver jeg.
Jeg håber virkelig i kan hjælpe mig!
– K
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
Tak for dit brev. Det er normalt at tænke over, hvor lydene i ens hjem mon kommer fra, og hvad der sker, når man dør.
Alle lejligheder og huse har forskellige lyde, man skal vænne sig til. Nogle af de lyde, du hører, kan derfor være lyde der skyldes fx vind, at nogle ting rykker sig, noget elektronik, noget fra gaden eller andre folk, der bor i ejendommen. Alle de her ting kan skabe lyde, der gør, at det lyder som om der er nogen. Måske kan det være en hjælp for dig at tænke, at det er lejligheden eller andre levende mennesker, der laver lyde, som du kan høre. For eksempel kan du, når du hører noget hvor du tænker, om det mon er et spøgelse overveje, hvad i ejendommen der kan lave lyden. Det kan måske være en måde, hvor du får de bange tanker lidt væk.
Gad vide, hvad du normalt plejer at gøre, hvis du gerne vil have nogle tanker til at gå væk? Nogle sætter for eksempel et bestemt musiknummer på eller tænker på noget, de glæder sig til. Det kan nogle gange gøre, at de ”bange tanker” kommer på afstand, og man kommer til at tænke på noget andet. Hvad kunne være en hjælp for dig at gøre i situationen for at få tankerne på afstand?
En mulighed er, at du taler med dine forældre om det, du har oplevet derhjemme, hvad du tænker om det, og at du er bange. Det kan være, at de har gode råd til, hvad du kan gøre, eller at de har en anden oplevelse af de lyde, der er. Gad vide, hvornår du synes det ville være et godt tidspunkt at tale med dem?
En anden mulighed er, at du taler med dine venner om, hvad de gør, når de bliver bange for noget. Det kan være, at de kan hjælpe dig med, hvad du kan gøre. Hvem ville være god at tale med?
Nogle gange kan man blive meget optaget af bestemte ting, som for eksempel hvad der mon sker efter døden. Nogen oplever også at blive så opslugt af bestemte ting, der kan gøre, at de bliver bange. De kan altså opleve at forestille sig en helt masse, hvor det kan være svært at give slip på tankerne igen. I de tilfælde er det godt at tale med andre om sine tanker.
Du kan altid ringe til os på BørneTelefonen, hvis du er alene hjemme og føler dig urolig. Så har du en venlig og beroligende stemme i røret, og det plejer også at hjælpe. Nummeret er 116111, og det er helt gratis at ringe!
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.