Brev

Føler at folk hører mine tanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige

Hvor må det være anstrengende for dig at gå rundt med tanken om, at andre kan høre dine tanker og se dig på en skærm!

Samtidig har du depressive tanker – for du skriver, at du er diagnosticeret med depression.

Jeg er ret sikker på, at alle mennesker ville følelse sig pressede hver eneste dag, hvis de gennem mange måneder skulle leve på med tanken om kameraer og den slags. Det ville være rart for dig at slippe for den belastning, du beskriver.

Det er jo let nok at forslå, at du bare skal tale åbent med lægen og andre, der vil kunne hjælpe dig. Men det kan jo næsten føles umuligt, når man er bange for at blive ’dømt skør’. Hvis man står et presset sted, er det sidste man har brug for andres dom og følelsen af at være forkert.

Dit brev fortæller mig, at du bestemt ikke er ’skør’ eller på nogen måde ‘forkert’. Du reagerer sundt på følelser og tanker, du er ramt af. Du forsøger at skaffe hjælp til dig selv, og det er godt – for der er hjælp at hente.

De allerfleste læger har nemlig stor viden og erfaring med at kunne hjælpe personer, der føler sig presset af bestemte tanker. Jeg er derfor ret sikker på, at lægen vil kunne hjælpe dig. Din læge ved jo allerede, at du er ramt af depressive tanker. Hun eller han har brug for at vide, at du også er ramt af en anden slags tanker.

Det er kun læger, der kan stille diagnoser. Lægen bruger diagnoser for at kunne finde den rigtige behandling og give de bedst mulige råd. Det er vigtigt at tænke på, at selvom en diagnose kan føles som et stempel, så er diagnoser intet andet end arbejdsredskaber for lægen.

Rigtigt mange mennesker har levet med en diagnose på et tidspunkt i deres liv. Derfor har en læge kunnet hjælpe dem til at få det bedre. For eksempel ved at kunne give dem præcise råd og god vejledning. Eller en henvisning til en god psykolog.

Hvis du alligevel føler, at det er for svært at tale åbent om tankerne, så har jeg en ide:

Måske er det nemmere for dig at skrive tankerne ned i brev, som du så kan aflevere/sende til lægen, du har kontakt med. Du kan også give brevet til din mor og far, som jo også har behov for at kende til, hvordan du har det.

Jeg ved fra andre, at det kan føles meget lettere at skrive et brev end at skulle starte en samtale. Men det er jo forskelligt, hvordan man har det. Hvad tror du virker bedst for dig?

Hvis du har brug for at tale lidt med os om, hvordan du lettest for det sagt – så ring på tlf. 116 111.

Jeg giver dig også lige en skriveguide her:Skriv det til nogen Måske kan den være en hjælp for dig?

Jeg er ret sikker på, at det lykkes for dig at fortælle andre end mig om tankerne. For du virker som en person, der er parat til at få hjælp og handle for at få det bedre. Du har jo allerede skrevet herind.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat