Brev
Flytte hjemmefra
Hej BørneTelefonen.
Jeg har et kæmpe problem -min familie.
Jeg er 15 år gammel.
Min mor er flyttet fra os og bliver ved med at love at hun nok skal komme hjem Om fx 1 måned men holder det aldrig. Hun har nu boet et andet sted i 1,5 år. Hun kommer tit hjem på weekend, og det er det der er problemet. Jeg kan simpelthen ikke holde hende ud. Jeg får hovedpine og føler mig stresset og nervøs når hun er der. Hun har aldrig gjort mig noget som sådan men bliver bare så ked af det og kan slet ikke slappe af omkring hende.
Jeg er på en eller anden måde bange for min far. Når han er vred råber han en masse, han går rundt på mit værelse Om natten mens jeg sover og gør de mærkeligste ting som fx at stille gryder og tallerkner ind på mit værelse. Den ene dag da han var vred og vi kun var os to i bilen kørte han 180 km i timen et sted man må kører 50 og kørte over for rødt.
Han gør mig SÅ bange og jeg kan simpelthen ikke klare det mere. Jeg er NØDT til at komme ud af det hus. Har også nogle søskende men de kan meget bedre med mine forældre end jeg kan.
Hvad er mine muligheder for at flytte hjemmefra? Hvad vil det ca koste om måneden og kan man overhovedet det?
Jeg ved godt at jeg sikkert vil få et svar om at prøve at snakke med dem men det kan jeg simpelthen ikke. Er for angst og forvirret og føler ikke de er til at tale med. Please hjælp mig!!!
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du tænker på at komme væk hjemmefra. Når jeg læser dit brev kommer jeg til at tænke på, hvor svært det må være for dig at finde ro, hvile og tryghed, når du både nat og dag oplever mærkelige og voldsomme ting - også på dit værelse.
Det er dine forældre, der bestemmer over dig til du bliver 18 år. Det er dem, som har ansvar for at give dig en tryg opvækst og skabe et hjem, hvor du kan føle dig tryg. Det er dine forældre, der skal være de voksne og passe på dig. Men det lader ikke til, at det er sådan hjemme hos dig - og det er bestemt ikke i orden.
Jeg forstår godt, hvis ikke du har mod på at tale med din forældre. Findes der en anden voksen, som du har tillid til? En som kan hjælpe dig med at finde en løsning på, om du skal blive boende hjemme eller bo et andet sted. Det kunne måske være en af dine lærere på skolen eller en anden, du kan snakke med.
Måske ved du det allerede, men på kommunen har din sagsbehandler pligt til at gå ind og hjælpe en familie som din, når kommunen bliver gjort opmærksom på, at der er noget som er svært i familie. Du kan gå til kommunen selv, men jeg håber, at du kan finde mod til at spørge, om en voksen ikke vil gå med dig. Sammen med din sagsbehandler på kommunen kan du snakke om, hvordan det er hjemme hos dig og dit ønske om at flytte hjemmefra. Vi har nemlig alle en sagsbehandler ud fra vores fødselsdato og cpr.nr., som vi snakke om de ting.
Det er desværre ikke muligt selv at bestemme, om man flytte hjemmefra før man er 18 år. Men i samarbejde med kommunen og dine forældre skal der findes en løsning for, hvordan du får det godt, og tingene derhjemme bliver ændret.
Du kan også få hjælpe fra en voksen på BørneTelefonen - vi kalder det en bisidder; til at snakke med om din ønsker, tage kontakt til din sagsbehandler, gå med dig til møder og snakke med dig bagefter, indtil der er fundet en løsning for dig. Du kan læse mere om bisidder her: https://bornetelefonen.dk/bisidder-b%C3%B8rnetelefonen
Måske tænker du, at det er helt uoverskueligt lige nu, så kan du også ringe eller skrive til BørneTelefonen 116 111, hvor vi er klar til at snakke og hjælpe dig -  og lægge en plan for, hvad det første er, der er bedst at  gøre. Det kan være at få en bisidder fra BørneTelefonen eller hvad du nu synes er bedst.
Jeg håber, du holder fast i dit mod og styrke til at få hjælp, for det er ikke ok, at du har du har det sådan der hjemme.
Kærlig hilsen
BørneTelefoenen
Få endnu flere gode råde om hvordan du kan slappe af og finde ro
Der er forskel på at have travlt med en masse ting og så at være stresset. Det er ikke farligt at opleve mindre mængder af stress, det gør vi alle sammen. Men hvis du oplever, at du ikke kan slappe af og at du hele tiden føler dig bagud, så er det rigtig vigtigt, at der bliver gjort noget ved det. Der er nemlig ingen børn, der skal have stress.
Måske du tænker: Hvorfor er jeg stresset? Hvordan undgår jeg stress? Hvad er symptomerne på stress? Hvordan ændrer jeg mine forventninger til mig selv? Hvordan siger jeg nej? Hvordan får jeg mere ro i min hverdag? Hvorfor føler jeg mig aldrig god nok?
Du kan blive stresset af forskellige årsager. Det kan fx være dine forældre pludselig skal skilles og den nye situation gør dig stresset og trist. Det kan også være, at du har alt for meget, du skal nå i din hverdag. Det kan også være, at du har for høje krav til dig selv.
Her på siden kan du få gode råd og læse andre børns breve og BørneTelefonens svar. Du kan også prøve en vejrtrækningsøvelse, der kan få dig til at slappe af eller du kan lave en plan, der kan hjælpe dig med, at huske dig på, hvad der gør dig i godt humør.
Stem
Føler du dig presset eller stresset? Har du meget, du skal nå i din hverdag? Stem her og se hvad andre har svaret.
Føler du dig presset?