Brev
Fejler jeg noget?
Hej BørneTelefonen.
Jeg er blevet slået ned, her for ikke særlig lang tid siden – faktisk i sidste uge.
Efter det, er jeg begyndt at blive bange hver gang jeg er i nærheden af de steder personen plejer at være. Jeg ryster, kigger rundt og begynder nogle gange at græde. Jeg føler at personen er overalt og vil komme fra alle veje når jeg er steder alene. Jeg føler personen vil komme, når jeg mindst forventer det.
Jeg ved ikke om jeg fejler noget psykisk eller hvad der er galt, for jeg kan ikke lide det her der sker med mig. Er det bare frygt?
Hilsen S
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S på 14 år
Det lyder meget ubehageligt, at du er blevet slået ned.
Det er helt normalt, at man efter sådan voldsomme ting, føler sig bange for at møde overfaldspersonen igen, eller idet hele taget, at færdes ude alene. Du har været udsat for et overfald, og det sætter sig som frygt i kroppen og tankerne.
Du fejler ikke noget, men du reagerer helt forståelig på en meget ubehagelig oplevelse. Det er vigtigt, at du får noget hjælp, så du ikke bliver bange for, at personen vil komme efter dig, og så du igen kan gå frit og ubekymret rundt.
Det bedste du kan gøre for at få hjælp er at ringe eller skrive og få en tid hos lægen – måske en af dine forældre kan gå med dig – og fortælle lægen om overfaldet, og hvordan du har det efterfølgende. Lægen vil måske give dig en henvisning til en psykolog, som du kan snakke med, og som kan hjælpe dig, så du ikke længe vil følge frygt. Jo før du hjælp jo bedre er det. Hvordan synes du, det lyder?
Jeg tænker på, om overfaldet er blevet meldt til politiet? Hvis det ikke er det, synes jeg du (og dine forældre) skal kontakte politiet og anmelde det. Det vil være en hjælp, så de kan prøve at få fat i personen, så han/hun ikke går ud og overfalder andre.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at du snart får noget hjælp. Du er også meget velkommen på 116111
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen