Brev
Familien bryder sammen.
Hej
jeg er en pige på 14 år, da jeg var 8 forlod min mor vores familie – hun rejste væk, ingen anelse om hvor hun befinder sig lige nu.
Min far og min søster er den eneste ‘tætte’ familie jeg har.
Min far er blevet diagnoseret med kræft, og fået at vide han måske ikke overlever – og jeg bliver så bange!
Hvad skal der ske med mig og min søster hvis han dør?
Jeg ville aldrig være den samme igen, jeg har det stadig svært med tabet af min mor!
Min søster er 11 år og jeg hører tit hende græde og prøver at trøste hende, hun ved ikke at om natten sidder jeg selv og græder stille…
Jeg er begyndt at udelukke mig fra fællesskabet, pga. de tanker overtager det hele, jeg har ikke lyst til at være sammen med nogen, jeg har lyst til at være ved min far, hjælpe ham og støtte ham, men der er intet jeg kan gøre…
jeg føler mig forsvarsløs og bange.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre… det hele bryder sammen og jeg ved ikke hvor længe jeg selv kan holde til det, det ødelægger mig fuldstændig…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Det gør mig virkelig ondt at høre for jer alle tre derhjemme.
Når ens nærmeste bliver ramt af alvorlig sygdom, vil man gerne hjælpe og støtte. Det er flot, at du tænker på andre, men det er nødvendigt, at du også tænker på dig selv. Hvis du ikke selv kan holde til det, hvordan skal du så kunne hjælpe din far og søster? Derfor er det super vigtigt, at du også får lov til at være ked af det, bange og græde – også mens andre ser det og ikke kun om natten. Du skal også trøstes.
Der er jo den særlige situation i din familie, at jeres mor ikke kan tage vare på dig og din søster og hjælpe jer mens din far er syg. Du skriver, at din far og søster er den eneste "tætte" familie du har. Derfor vil jeg give dig nogle forslag til, hvem du så kan få hjælp fra.
Kender du Kræftens bekæmpelse? De kan hjælpe både den der har kræft og familie. Din far er jo heldigvis i live, men derfor kan man godt mærke sorgen og angsten for, at han vil dø. Og så er der selvfølgelig den tvivl du skriver om, hvad der vil ske med dig og din søster, hvis jeres far dør. Det kan man snakke med Kræftens Bekæmpelse om. Måske kan I sammen kigge på deres hjemmeside På siden er der også nogle gode råd til den der er syg og hvordan man kan hjælpe sine børn, når man er syg og det vil han sikkert gerne have nogle ideer til.
Der er også en rådgivning http://www.bornungesorg.dk/ , som jeg tænker kan være god for dig og din søster. Måske kan I også kigge på den sammen og se om, I har mod på at ringe eller skrive med dem. Det er for børn og unge, som har forældre der er syge, så de kender til de følelser og bekymringer man har.
Der er også godt,  at du taler med en voksen som du kender. Det kan fx være din læge, skolens sundhedsplejerske eller en af dine lærere. De vil også kunne hjælpe dig videre, så både du, din søster og far får hjælp og støtte. Hvis du tænker det kan være en hjælp, kan du vise dem mit svar, så de forstår, hvorfor du beder om hjælp.
Jeg håber, at du kan bruge en eller flere af ideerne. Lige nu er det vigtigste, at du og din familie ikke står alene med det hele. Det kan også være en kæmpe støtte for din far, at du beder andre om hjælp og viser, at I alle har brug for støtte i den svære tid. Og på den måde passer du også på dig selv.
De kærligste hilsner og varme tanker fra BørneTelefonen