Brev
Familie skænderi
Hej BørneTelefon
Mine forældre skændtes over meget små ting og det gør mig rigtig ked af det og bange.
Det kan komme ud af ingen ting, hvis vi har haft den bedste dag, og så pludselig kommer det. Men hvor tit skal forældre skændtes, og er et skænderi et tegn på at de ikke elsker hinanden?
Men jeg er den ældste af mine søskende og er derfor altid den der skal passe på de to yngre, det er også altid mig der bliver mest berørt af det.
Men hvad kan jeg gøre når de kommer op og skændes?
Mine forældre ved godt at jeg bliver ked af det og de siger altid, når de er blevet gode igen at:” det er ikke et ordenligt parforhold hvis ikke man skændtes”.
Er der egentlig andre der har det som mig?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Det er flot, at du har haft mod til at skrive til os og flot, at du har fortalt din forældre, hvad det gør ved dig, når de skændes. Jeg forstår godt, at det er svært at høre på og at det gør dig utryg, når dine forældre skændes.
Du spørger, om der er andre, der har det som dig. Jeg ved fra andre børn, at noget af det værste, de ved, er når deres forældre skændes. Det er bare ikke alle, der har det mod, som du har og får bedt om hjælp. Det er rigtig flot, at du har fortalt dine forældre, at du ikke kan lide, at de skændes.
Jeg tænker, at det lyder til at dine forældre ikke helt har forstået, hvor svært det er for dig og dine søskende, og hvilke tanker og følelser det faktisk sætter igang hos jer. Tit er det desværre sådan, at man bliver nødt til at sige tingene to gange til forældre, før de helt forstår, hvor slemt det lyder, når de skændes.
At dine forældre skændes meget, behøver bestemt ikke at betyde, at de ikke elsker hinanden. Der kan være mange grunde til at dine forældre skændes. Måske har de meget travlt for tiden og er dermed lidt i energiunderskud, og så bliver de måske hurtigere sure på hinanden. Uanset hvad så tænker jeg, at det er vigtigt, at de ved, at du går med disse tanker, så de også har mulighed for at sætte lidt flere ord på, hvad der sker mellem dem, når de skændes - så du ikke går og gør dig alt for mange (og måske helt unødvendige) tanker om dette.
Kan du mon finde lidt mere af dit mod frem og få snakket med dine forældre igen? Måske kan I få lavet nogle regler om, hvordan det skal foregå, når dine forældre ikke er enige om noget. Det er ikke i orden, at de bare siger, som du skriver, at det ikke er et ordentligt parforhold, hvis ikke man skændes. Det er klart, at man i et parforhold, hvor man lever og bor sammen kan opleve uenigheder, men det betyder ikke at man derfor ikke kan tale sammen om uenighederne i en god og ordentlig tone. Hvis resten af familien kommer til at føle sig dårligt tilpas af sådanne stridigheder, så er det vigtigt at dine forældre bliver gjort opmærksomme på det, så de kan arbejde på at skændes på en anden måde og måske et andet sted end i jeres nærvær.
Det er dine forældre, der skal tage ansvar for dig og dine søskende og for, at der i jeres familie er trygt og rart at være, også når I er uenige, for det kan ikke undgås. I alle familier er der regler og uenighed, og det er sundt, men man skal huske at tale pænt til hinanden, når man ikke er enig, ellers tænker jeg, at det skaber den utryghed, som du oplever, og det er de voksnes ansvar at få en stemning i hjemmet hvor uenigheder blandt de voksne ikke giver børnene ondt i maven, men hvor det stadig kan være et trygt sted at være.
Måske kunne det være en hjælp at skrive et brev til dine forældre, hvis det er for svært at sige. Det kan også være, at du har brug for at få hjælp af en anden voksen til at snakke med dine forældre. Det kunne være en fra din familie, en lærer på din skole eller en helt anden. Det er vigtigt, at dine forældre ved besked om, hvad det gør ved jer børn, når de skændes for at kunne ændre på deres opførelse og sammen med jer finde en løsning.
Jeg håber, du kan bruge svaret. Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke, og de er vant til at snakke om de tanker børn har, når deres forældre skændes og måske kan de komme med nogle andre råd til dig.
De bedste hilsener BørneTelefonen