Brev
Familie
Hej BørneTelefonen
Mine forældre bliv skilt for nogen år siden hvor min en af dem flyttede 100 km væk, hvor han flyttede sammen med sin kæreste. Og der hvor jeg gik i skole bliv boende min mor.
Efter nogen år fik hun en kæreste, men jeg kan ikke lide ham fordi han råbte og bankede nogengange i bordet eller på muren(Han har også en hjerneskade).
Har overvejet at sige det til min mor men tør ikke. Jeg føler aldrig når han er der jeg kan være mig selv fordi jeg er bange for når jeg siger noget forkert at han vil begynde at råbe.
Men når han ikke er der hygger jeg mig med min mor og har det sjovt. Er kun inde på mit værelse når han er der, og når han ikke er der er jeg kun inde i stuen.
Føler lidt han ødelægger det hele. Men ved ikke hvad jeg skal gøre??
Håber i kan hjælpe mig
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, du bliver utryg, når din mors kæreste opfører sig så voldsomt. Det er slet ikke i orden, at du skal gå og være bange for at sige noget forkert, når han er der. Du bor der jo, og du skal have lov at være dig selv og hygge dig med din mor - også selv om hendes kæreste er der.
Jeg forstår godt, at du synes, det er svært at tale med din mor om det. Sådan er der mange børn, der har det, når deres forældre får nye kærester. Måske fordi man ikke vil gøre sine forældre kede af det. Eller måske fordi man tror, de ikke vil tro på det, man siger. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at din mor får at vide, at du går og er bange. For sådan skal det ikke være. Og jeg tror, din mor vil gøre alt hvad hun kan for at du har det godt.
Nogle gange opdager de voksne ikke, at deres børn er kede af det eller føler sig utrygge over noget. Måske har de voksne travlt. Måske ser de kun deres kæreste som en helt fantastisk person, og så lægger de slet ikke mærke til, hvordan andre har det. Derfor skal man nogle gange sige det - også selv om det kan være lidt svært. Måske kunne du starte med at vise dit brev og mit svar til din mor? Det kan være en rigtig god måde at starte en god snak på.
Eller også kan du måske starte med at snakke med en af dine lærere i skolen eller måske en pædagog fra klubben? Her kan du fortælle, hvordan du har det, og måske kan han eller hun hjælpe med at snakke med din mor eller hendes kæreste. På den måde kan du få det bedre, uden at du behøver gå rundt og være bange for at han skal råbe eller banke i bordet.
Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.
Kærlig hilsen BørneTelefonen