Familie

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Jeg kan godt forstå, du bliver utryg, når din mors kæreste opfører sig så voldsomt. Det er slet ikke i orden, at du skal gå og være bange for at sige noget forkert, når han er der. Du bor der jo, og du skal have lov at være dig selv og hygge dig med din mor - også selv om hendes kæreste er der.

Jeg forstår godt, at du synes, det er svært at tale med din mor om det. Sådan er der mange børn, der har det, når deres forældre får nye kærester. Måske fordi man ikke vil gøre sine forældre kede af det. Eller måske fordi man tror, de ikke vil tro på det, man siger. Men jeg tænker, at det er vigtigt, at din mor får at vide, at du går og er bange. For sådan skal det ikke være. Og jeg tror, din mor vil gøre alt hvad hun kan for at du har det godt.

Nogle gange opdager de voksne ikke, at deres børn er kede af det eller føler sig utrygge over noget. Måske har de voksne travlt. Måske ser de kun deres kæreste som en helt fantastisk person, og så lægger de slet ikke mærke til, hvordan andre har det. Derfor skal man nogle gange sige det - også selv om det kan være lidt svært. Måske kunne du starte med at vise dit brev og mit svar til din mor? Det kan være en rigtig god måde at starte en god snak på.

Eller også kan du måske starte med at snakke med en af dine lærere i skolen eller måske en pædagog fra klubben? Her kan du fortælle, hvordan du har det, og måske kan han eller hun hjælpe med at snakke med din mor eller hendes kæreste. På den måde kan du få det bedre, uden at du behøver gå rundt og være bange for at han skal råbe eller banke i bordet.

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til os på 116111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.