Brev
Falsk reklame
Hej jeg fik en falsk reklame hvor jeg skulle skrive min e-mail, adresse og telefon nummer. Og det gjorde jeg. Nu er jeg bange for at jeg for indbrud eller gør min familie eller mig ondt, eller stalker mig. Jeg er virkelig virkelig bange. Jeg har ikke sagt det til mine forældre og ønsker heller ikk og gøre det.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du bruger BørneTelefonen, når du er i tvivl om noget, og ikke rigtig tør sige det til de voksne.
Hvor er det flot, at du er opmærksom på, at man skal passe på med at skrive sine oplysninger sådanne steder. At du alligevel er kommet til det, kan ske for alle.
Du troede sikkert på reklamen lige til at starte med. Men hvor er du god, at du bagefter opdager, at det var en falsk reklame.
Jeg kan godt forstå, at du nu er nervøs. Men jeg tror bestemt ikke, at du skal være så bange. Ofte bruges mailadresse og den salgs blot til at sende flere falske reklamer til eller måske fra.
Jeg kan godt se, at du ikke har lyst til at sige det til dine forældre. Men jeg tror nu alligevel, at det er det bedste at gøre.
Det tror jeg, fordi det nok er den løsning, der vil give dig mest ro på.
Det er vigtigt, at dine forældre ved, at du er bange og ked af det. Så kan de passe på dig og hjælpe dig.
Hvis du fortæller dem det samme, som du fortæller mig nu, så har de også god mulighed for at forstå, at du faktisk ikke gjorde det bevidst, og at du fortryder.
Jeg synes også, at du skal vise den falske reklame til dine forældre. Så kan de måske se, hvad det er for noget og måske melde dem for snyd.
Det er meget vigtigt, at dine forældre får at vide, hvordan du har det, så ikke du skal gå og være bange mere.
Så jeg håber meget du kan finde modet til at tale med dem.
Held og lykke med det.
Kærlig hilsen
BørneTelelfonen
Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst
Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.
Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.
Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.
Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.