Fader Utro?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tak for dit brev. Det må have været en rigtig ubehagelig oplevelse for dig at opdage, at din far er din mor utro. Og det har gjort dig nervøs for, at dine forældre bliver skilt, hvis din mor finder ud af det. Da du ikke ønsker at snakke med din mor eller far om det her, vil jeg prøve at give dig nogle andre ideer til, hvad du kan gøre.

Selvom det selvfølgelig kan påvirke dig, er det først og fremmest et problem mellem din mor og far, at din far er utro. Det er vigtigt, at du ikke føler, at det er dit ansvar at gøre noget ved det. Det er heller ikke dit ansvar at finde ud af noget mere eller at fortælle det du ved til dine forældre. Det er din fars beslutning. Det er hans ansvar.

Som du selv er inde på, er det forkert at gå ind på andres mobiltelefoner. Men jeg tror at du gjorde det, fordi det var rigtig vigtigt for dig at finde ud af, hvad der foregik. I dit brev har du skrevet nogle af de beskeder, der er blevet sendt. Ud fra teksten på beskederne ser det ikke ud som om, der er tale om en forelskelse mellem din far og damen. Det ser mere ud til, at din far betaler penge til hende og at der ikke er særlig mange følelser mellem dem. Og det kan måske betyde, at din far på et tidspunkt af sig selv vil stoppe med at se damen. Der kan være flere forskellige grunde til, at din far lige nu har valgt at være utro. Og det kan være, at det kun er i en periode.

Er der andre, der ved noget om det her? Jeg spørger, fordi det kan være en svær viden at gå rundt helt alene med. Måske er der en god lærer i skolen? Eller en god pædagog i klubben? Eller en sportstræner eller en anden, du kunne have lyst til at snakke med? En god ven eller hans / hendes forældre kan måske også bruges? Jeg kan selvfølgelig ikke garantere at de ikke går videre med det til dine forældre, men måske du kan sige at du har brug for en der lytter og måske giver dig et par råd?

Jeg håber, du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.