Brev
Får angst af at tænke på gymnasie…
Kære Børnetelefonen
Jeg er en pige på 15, næsten 16 som lige nu går og er lige ved at bryde sammen.
Jeg har de sidste 2 år kæmpet med angst. Jeg får angst i situationer som fx. morgensang hvor vi samles hele skolen og synger 2 sange og så op i klasserne igen. Det lyder mega åndsvagt men jeg gik ik til morgensang i hele 2 skoleår fordi jeg fik panik anfald hver gang jeg gik derned.
Jeg går nu og har valgt at tage på gymnasie selvom jeg på ingen måde har lyst. Om 2 uger skal jeg starte og jeg begynder at græde og kaste op bare ved tanken af det. Jeg fortryder mit valg og vil meget hellere i en 10 klasse eller efterskole da ens gymnasie karakterer “tæller”
jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre…
Mvh. mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige 15 år
Hvor er det mega sejt af dig, at du prøver på trods af angst og panikanfald. Jeg ved, at det kan være hårdt og udmattende at leve med angsten. Mange tænker hele tiden på, hvornår den dukker op igen. Jeg tænker, at siden du har valgt gymnasiet, så har du sikkert tænkt, at det var en god idé på det tidspunkt? Men nu hvor det er lige om lidt, så virker det skræmmende.
Der kan være mange forskellige årsager til, at du oplever angst. Det er desværre noget, som der er mange unge, der er udfordret af i perioder. Nogle unge stiller alt for store krav og forlanger af sig selv, at alt skal være perfekt. For at finde ud af hvor angsten kommer fra, er det en god idé at opsøge hjælp.
Der er nogle forskellige måder at søge hjælp på: du kan starte med, at fortælle dine forældre hvordan du har det. De fleste forældre vil rigtig gerne hjælpe, hvis de bliver lukket ind i, hvad du går igennem. Du kan eventuelt vise dem dette brev, hvis du synes, at det er svært at finde ordene. En terapeut kan også være en god løsning. Der findes terapeuter, der specialiserer sig i at hjælpe folk, der har angst. For at blive henvist til en terapeut, skal man tale med sin læge, eller måske en vejleder på dit nye gymnasie.
Du spørger til, hvad du kan gøre her og nu. Jeg tænker, at det nok vil være hjælpsomt, hvis du opsøger gymnasiet allerede nu og fortæller om, hvordan du har det. Jeg er ret sikker på, at de er vant til at hjælpe unge, der har det som du med angst og panikanfald. Måske har de en lærer eller vejleder, der kan være en støtte i den første tid. Måske kan dine forældre hjælpe dig?
Hvis du tager en snak med dine forældre og måske gymnasiet, kan I også tale om om dine tanker ift. at tage 10. klasse. Måske er den en bedre idé, hvis du er mere tryg ved det. Det kan også være, at du kan blive mere tryg ved gymnasiet, hvis du får lidt støtte.
Det er flot, hvis du kan fortsætte med at tale åbent om angst, og når det bliver svært for dig. Det er en god hjælp for dig og for dine undervisere at vide, hvilke udfordringer du har. På den måde bliver det lettere at bede om det, du har brug for og det bliver lettere at hjælpe dig.
Måske kan du komme i tanke om nogle ting, der hjælper på din angst? Hvornår fylder angsten mindre? Er der mon noget bestemt, der hjælper på den? For nogen hjælper motion, der udskiller endorfiner i hjernen, som er en slags "glædesstoffer". Det kan også være, at det hjælper at skrive, gå en tur, høre musik, kramme en bold i hånden, eller noget helt andet. På vores hjemmeside kan man lave en plan for, hvad man kan gøre, når angsten kommer. Måske kan den hjælpe. Du finder den her: https://bornetelefonen.dk/find-ro-0
Jeg ønsker dig alt det bedste og håber, at du får en god start efter sommerferien - på det ene eller det andet sted.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen