Brev
Extremt bange for offentlige toiletter
Hej bb
jeg er en pige på 14 år som har et rigtig stort problem som jeg er meget pinlig over.
Jeg er extremt bange for offentlige toiletter, og skal nærmest altid have nogen med for ikke at blive bange( fx. Min bedste veninde som godt kender til mit problem).
De eneste der kender til min frygt er min far, mor, mormor og bedste veninde.
Når jeg kommer hen til et offentligt toilet begynder jeg at få slem kvalme og så tænker jeg hele tiden.
Jeg er meget pinlig over min frygt og tør fx. Ikke at sige det til min moster osv.
Jeg vil bare gerne vide om jeg er den eneste her i verden der har det sådan her? Jeg føler at jeg er helt alene om at have denne frygt.
Jeg ved godt selv at der intet er at frygte men er alligevel extremt bange. Tak hvis i svarer det vil hjælpe mig rigtig meget❤
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Tak for dit meget ærlige brev. Jeg kan først og fremmest trøste dig med, at du ikke er den eneste, der kan være bange for ting, som ikke umiddelbart er farlig. Der findes mange forskellige ting, som folk er bange for. Det er ikke altid, at det giver mening, at være bange for fx offentlige toiletter, elevatorer eller fugle. Men din frygt er der jo og den er virkelig for dig.
Du skriver ikke præcist, hvad det er ved de offentlige toiletter, du er bange for. Måske ved du det ikke selv, og så er det måske værd at undersøge, hvad det er, der gør dig bange?
Du fortæller at din far, mor, mormor og bedste veninde ved, hvordan du har det. Jeg synes, det er super godt, at du har delt din frygt med nogen. For så kan de hjælpe dig, når du bliver bange. Og måske også snakke med dig om, hvad frygten gør ved dig.
Du siger, at du ikke kan lide at fortælle din moster det. Du har allerede været modig og tale med andre fra din familie. Du kan derfor overveje, om de kan hjælpe dig med at få det sagt, hvis det er vigtig for dig, at hun får besked?
Du fortæller også, at det hjælper, når du har nogen med på toilettet. Og det tænker jeg egentlig er en god måde at klare det på.
Det er sådan, at man godt kan få hjælp til at håndtere sådan en frygt, Du og din mor kan derfor bestille en tid hos lægen, hvis du oplever, at frygten er for stor og hæmmer dig i dit liv. Så kan han eller hun henvise dig til mere hjælp.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Kærlig hilsen BørneTelefonen