Brev

er jeg syg?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13,

Tak for dit brev. Jeg synes, at du er rigtig god til at forklare, hvad det er, som du oplever sker i din krop lige nu. Det lyder lidt ubehageligt. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at snakke om det og måske få lidt råd til, hvad du kan gøre herfra.

Først vil jeg sige til dig, at det er dejligt at læse, at du allerede har talt med din mor og lægen. Det lyder til, at de har forsøgt at hjælpe dig, uden at det helt har hjulpet.

Nogle gange bliver man nødt til at gå til læge mere end en gang. Jeg tænker, at det er vigtigt, at lægen ved, du stadig har det skidt, og at du måske oplever, at det er blevet lidt værre. Lægen kan undersøge dig lidt mere – måske tage en blodprøve eller henvise dig til undersøgelse for de smerter, så du kan få udelukket, at du ikke er syg, og det kan måske være med til at give dig lidt ro.

Ens tanker kan godt drille rigtig meget, når man kan mærke, at der en noget galt i kroppen og oplever en smerte, men ikke kan få at vide, hvad det er. Det lyder til, at du har alt for meget ondt i din krop uden at få en forklaring på det. Det sætter alt for mange tanker i gang i dit hoved, og så begynder du helt forståeligt at blive usikker på din skole, forvirret og panikker, præcist som du skriver.

Man kan sige, at lige nu er din krop på overarbejde med smerte og med dine tanker, og det skal lægen hjælpe dig med at få styr på.

Kunne du snakke med din mor igen om, at du gerne vil til lægen, og at du har brug for din mors støtte til at finde ud af, hvorfor du har det så dårligt. Din krop prøver at fortælle dig, at noget ikke er som det skal være lige nu.

Håber, du holder fast i dit mod og får snakket med lægen og din mor igen.

Du kan altid ringe til Børnetelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen

Børne Telefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat