er jeg gravid?

Hej,

jeg er en 15 årig pige, og for to uger siden havde jeg sex med min kæreste… Vi brugte ikke kondom, så er virkelig bange for, at jeg er blevet gravid…

Jeg gider ikke sige det til min mor, for jeg stoler ikke rigtigt på hende…

Hvordan ved jeg om jeg er gravid?

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Det er forståeligt, at du tænker om du er blevet gravid, da I ikke har brugt beskyttelse ved sex. Jeg håber, at det her brev kan være en hjælp for dig.

For mange er det rart ikke at være alene med ens tanker om, hvorvidt man er gravid eller ej og når de tager en test for at finde ud af, om de er gravide. Du skriver, at du ikke vil tale med din mor, da du ikke rigtig stoler på hende. Det kan være, at din mor vil tackle det her anderledes. Ellers er en mulighed, at du taler med en anden, som du har tillid til – det kan være en fra din familie, en venindes mor, en lærer eller en læge. Måske har du også en veninde du kan tale med? Hvem af alle dem du kender vil være bedst at tale med?

Du kan finde ud af, om du er gravid ved at tage en graviditetstest. For mange kan det være rart at være sammen med en anden, når de tager testen. Så er du ikke alene, når du får resultatet. Det kan nemlig være en følelsesladet stor oplevelse at tage en graviditetstest. Nogen har også en med, når de køber graviditetstesten. Du kan enten købe graviditetstesten i supermarked, på apoteket, Matas eller måske på en tankstation. Testene er ofte på hylderne helt oppe ved rullebåndet. Gad vide, hvem der ville være god for dig at have ved din side, når du tager testen?

For nogen kan det være en hjælp at tænke over, hvordan de vil sige eller skrive det i en sms til den person, du gerne vil have ved din side. I en sms kan man også skrive, at man har brug for hjælp og ikke at blive skældt ud. Måske vil det være med til at gøre det nemmere for dig at fortælle i en smsm?

En anden mulighed er, at du får en tid hos din læge. Din læge kan tale med dig om dine tanker og hjælpe dig med at finde ud af, om du er gravid. Her kan en start være at booke en tid.

Det er smadder godt, at du skriver herind om dine tanker og det giver en fornemmelse af, at det har fyldt hos dig de seneste 14 dage. Du har vist mod ved at skrive herind og jeg tænker, at du kan bruge dit mod til at få talt med nogen om dine tanker om graviditet og som er der ved din side, når du finder ud af om du er gravid eller ej.

Mange tanker fra BørneTelefonen

Er du bange for at du er blevet gravid? Få gode råd her

Hvis du har haft ubeskyttet sex og er bange for, om du måske er gravid, kan det være, du har spørgsmål som: Hvordan ved jeg, om jeg er gravid? Hvornår kan jeg tage en graviditetstest? Har lægen tavshedspligt? Kan jeg tage en fortrydelsespille?

Her på siden kan du få hjælp ved at prøve guiden, læse gode råd eller breve fra andre unge. Du kan også se, hvilke rettigheder du har, hvis du skal tale med din læge.

Graviditet Andre der hjælper

Klinkker for prævention og sexsygdomme

Rådgivning og undersøgelse - prævention, graviditet og sexsygdomme
Læs mere

Mødrehjælpen

Rådgivning vedr. uønsket eller planlagt graviditet og til unge forældre
Læs mere

Sexlinien

Rådgivning og information om krop, seksualitet, sex, grænser og køn (15-25 år)