er jeg god nok?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig

Hvor er det godt, at du skriver her til BørneTelefonen. Det lyder bestemt ikke rart sådan som du går og har det, når du skal spille fodboldkamp.

Du skriver, at du elsker at spille fodbold og at det er noget som gør dig glad. Men du er pludselig begyndt, at blive nervøs hver gang I skal spille kamp. Det lyder som om, at du er ret hård ved dig selv, når du giver dig selv skylden for, hvis I taber. Det kan ikke være en rar følelse at gå rundt med.

Du starter med at skrive i dit brev, at du har haft flyttet skole fordi du blev mobbet. Det er slet ikke i orden, at du er blevet mobbet, for alle har ret til at gå i skole uden at blive generet.  Du gik i en skole, hvor der var opstået en dårlig stemning og en kultur, så der ikke var plads til alle i fællesskabet. Du må huske på, at det ikke er din skyld, at du blev mobbet. At der ikke er noget galt med dig.

Mennesker der er blevet mobbet kan nogle gange have det svært i lang tid efter. Det vil for nogens vedkommende betyde, at de oplever dårligt selvværd eller bliver bange, når de indgår i store grupper.  Jeg tænker mon om du måske får lagt et pres på dig selv når du spiller fodboldkamp, fordi du er bange for at blive mobbet igen?

Du skriver at dine holdkammerater blev sure på dig, fordi du stoppede med at spille kampe i en periode. Det er selvfølgelig ikke i orden. Men måske de blev sure fordi de savner dig på holdet? Måske handler det slet ikke om, at de synes du gør noget forkert? Giver det mon mening for dig?

Kunne du måske prøve at tale med din fodboldtræner om, hvordan du har det, og fortælle at du bliver meget nervøs hver gang I skal spille kamp? Måske det også er noget du godt kan fortælle til dine holdkammerater, eller måske bare en af dem, hvis der er en af dem du er særlig gode veninder med? Kunne det måske være en ide?

Hvor var det godt, at du havde din mor til at hjælpe dig, da du fik et panikanfald. Har du mon fortalt din mor om, hvordan du går og har det hver gang du skal spille en fodboldkamp? Jeg tænker, at det i hvert fald kunne være en god ide. Måske hun kan hjælpe dig med at få lidt ro i kroppen inden.

Jeg sender dig her et link med nogle øvelser, som du kan prøve at lave og øve dig i inden du skal afsted til træning, og som forhåbentlig kan få dig til at slappe lidt af og få ro på din nervøsitet, så du kan komme til at glæde dig til at spille kamp om 2 måneder, og ikke være alt for nervøs.

Jeg håber det kan give mening for dig, og at det kan hjælpe dig til at få lidt ro, sådan så du kan blive glad for at spille fodbold igen. Du lyder i hvert fald som en helt fantastisk pige, som gerne vil gøre det hele rigtig godt.

Jeg hepper i hvert fald på dig, og husk at du altid må kontakte Børnetelefonen igen, hvis du får brug for det.

De kærligste hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.