Brev
Er jeg deprimeret?
Jeg er en pige på 16 år og går i 9. klasse.
Siden starten af 6. klasse, har jeg i perioder ikke haft det så godt.
Jeg har været rigtig ked af det og jeg har ikke kunne overskue noget, især ikke skole.
Nogle gange har der været en grund til at jeg havde det sådan og andre gange har jeg ikke kunne finde en grund. Jeg begyndte også at cutte da jeg gik i 6. Det var ikke så ofte og jeg stoppede også ca. 6 måneder efter jeg begyndte.
Derudover bed jeg også i mig selv. Jeg havde ikke ligefrem selvmordstanker men jeg tænkte meget over hvordan det ville være at være død. Da jeg startede i 7. klasse gik det bedre i ca. 10 måneder og så begyndte jeg at få det dårligt igen og pjækkede meget fra skole.
denne gang var det dog ikke så slemt at jeg cuttede, jeg tænkte på at gøre det men lod vær.
efter det har det gået sådan. Hvor jeg har haft nogle gode måneder og så nogle dårlige. lige nu er jeg i en af de dårlige perioder.
Det er slet ikke så slemt som da jeg gik i 6. men jeg er rigtig ked af det, træt og kan ikke overskue ret meget af gangen.
Jeg har aldrig fortalt nogen noget af det her. Bortset fra min bedste veninde, hende har jeg fortalt at jeg har cuttet.
Jeg vil gerne fortælle det til mine forældre, men jeg tør ikke.
Jeg er bange for at jeg har en depression.
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Hvor er det godt, at du skriver herind om dine tanker om perioder med mere tristhed. Der kan opstå mange tanker omkring, hvorfor man mon oplever perioder, hvor man er rigtig ked af det og ikke har så meget overskud som man plejer. Nogle gange finder man selv svaret og andre gange kan det være svært at finde ud af, hvad der gør, at man føler sig mere trist på netop dette tidspunkt. For nogen kan det også skabe en form for forvirring eller magtesløshed, fordi det kan opleves som svært at ændre på noget, når man ikke ved, hvorfor man har det sådan. Gade vide, om du har oplevet det sådan eller helt anderledes?
Tak for dit brev, hvor du reflekterer over dit liv fra 6. klasse. Først vil det her svar handle om triste følelser og derefter, hvordan du kan tale med dine forældre om det og hvad der ellers kan gøres i sådan en situation. Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig.
Følelse af tristhed i nogle perioder
Alle oplever at have perioder, hvor de har det bedre og perioder, hvor de er mere triste. Der kan være mange grunde til, at man har det sådan og nogle gange kan man opleve, at det går i sig selv igen og andre gange skal der gøres forskellige ting for, at man får det anderledes eller bedre. Det er godt, at du reagerer på, at du siden 6. klasse har haft flere perioder, hvor du ikke har haft det så godt. Det kan nemlig godt blive anderledes. Det kan være puberteten, der med sine kvindlige udviklingshormoner påvirker humøret, samtidig med at kroppen og hjernen udvikler sig med hastige skridt kan det betyde, at overskuddet bliver mindre og følelser af tristhed dukker op i perioder. Det er i det hele taget en periode i livet, hvor mange unge føler sig trætte og for mange også i denne periode, hvor man bbegynder at sove meget længe, spise mere og ofte kan det blive meget af det usunde. Ting som tilsammen medvirker til, at man ikke rigtigt har mod på så mange ting. Alligevel kan det være en hjælp at gå ture hver dag eller på andre måder få luft og motion, sund mand og god nattesøvn. Måske har sundhedsplejersken været nede i din klasse og snakke pubertet og de ting der går i gang, og hvad der kan hjælpe en godt igennem eller måske kan du få en snak med sundhedsplejersken...og dine forældre?
At gøre skade på sig selv er ofte forbundet med et forsøg på at håndtere følelser, når man har det svært. Det er flot, at du selv har kunnet stoppe selvskaden og du lyder til at være meget bevidst om, både hvordan du har det og hvad forskellige ting gør ved dig. Det er flot.
Gad vide, om der var specielt ved perioden på 10 måneder i 7. klasse, hvor det gik bedre? Var der noget i hverdagen eller i dit liv, som var anderledes end i de perioder, hvor du ikke har det lige så godt? Måske har der været noget helt specielt i den periode, som kan være en hjælp for dig i perioder med mindre overskud og hvor du føler dig mere ked af det. Hvad tænker du om det?
Selve ungdomsperioden kan være forbundet med en masse usikkerhed og der kan opstå tanker som, hvem vil jeg gerne være, hvad tænker andre om mig, hvordan kan jeg leve op til de forventninger jeg har til mig selv og alle mulige andre ting. Gad vide, om du har haft sådanne tanker eller om det ikke fylder hos dig? For nogen kan sådanne tanker også sætte en masse andre tanker i gang og nogle kan føle sig helt opslugt af det en gang imellem og kan også skabe tristhed. Har du mon oplevet det?
Nogle gange kan det være rart at sætte tid af til noget, som man sætter pris på eller godt kan lide at lave – også i perioder, hvor man synes det er lidt svært eller hvor man er trist og mangler overskud. Det kan for eksempel være at være udendørs, tegne, høre musik, se en god film, ses med en veninde eller andet. Det kan være et pusterum eller være med til at gøre dagen lidt bedre. Hvordan lyder det for dig og hvad kunne være godt at sætte tid af til?
At tale med familie om ens tanker
Du skriver, at du gerne vil fortælle det til dine forældre, men ikke tør. Jeg har talt med andre, som har været nervøse for at fortælle det til deres forældre, fordi de har været bange for, hvad deres forældre vil tænke om dem eller hvordan de vil reagere. Mon det er noget af det sammen du tænker over? Dine forældre vil kunne støtte dig og hjælpe dig med den rette hjælp, hvor du kan få talt om, at du er bange for, at du får snakket om det med depression - det skal der en professionel til (læge, psykiater). Det kan derfor være rart at få fortalt – også fordi man kan komme ud med ens tanker og have et rum, hvor man ved, at dem man er sammen med ved, hvordan man har det. Du har vist mod ved at skrive herind og styrke ved at stoppe selvskaden. Det lyder også til, at du har tænkt en del over tingene. Jeg tænker, at du kan bruge alle de egenskaber til at få brudt med frygten for at fortælle det til dine forældre. Gad vide, hvad du tænker om det?
Det er flot, at du har fortalt det til din bedste veninde. Måske kan din veninde hjælpe dig med at forberede dig på at sige eller skrive det til dine forældre. Eller også kan du hente hjælp fra den samtale du havde med din veninde om selvskaden, som for eksempel, hvordan du fik det sagt til hende, som du kan bruge til at få sagt det til dine forældre. Giver det mon mening for dig? For nogen kan det være en hjælp at beslutte sig for et tidspunkt, hvor man vil sige det til ens forældre. For eksempel et tidspunkt, hvor I alle har god tid og hvor du så kan sige, at der er noget, som du gerne vil tale med dem om. Vil det mon være en hjælp for dig?
En mulighed er også, at du taler med psykologen på din skole. Alle skoler har tilknyttet en psykolog, som man for eksempel kan tale med, hvis man nogle gange føler sig trist og ikke kan overskue skolen. På nogle skoler er der nogle bestemte tidspunkter, hvor man kan komme forbi. Ellers kan du få kontakt til psykologen ved at tale med den lærer du er mest tryg ved. Du kan også tale med psykologen om dine tanker om en depression og psykologen vil kunne vejlede dig i, hvad der kan gøres. Hvordan ville det være for dig?
Jeg kan ikke sige, om du har en depression eller ej. Hvis det er noget som bliver ved med at fylde hos dig er en mulighed også, at du kontakter din egen læge, som vil kunne vejlede dig i, hvad der kan gøres i din situation. En start kan være at tale med dine forældre om den her overvejelse.
Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det eller om noget helt andet. Nummeret er 116 111. Det kan være hårdt at have perioder med tristhed og mindre overskud overskud – det er flot, at du netop på et tidspunkt, hvor du oplever at være i en af de dårlige perioder har skrevet herind. Det viser styrke og gå-på-mod.
Kærlige kram fra BørneTelefonen