Brev

Er jeg deprimeret?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det godt, at du skriver herind om dine tanker om perioder med mere tristhed. Der kan opstå mange tanker omkring, hvorfor man mon oplever perioder, hvor man er rigtig ked af det og ikke har så meget overskud som man plejer. Nogle gange finder man selv svaret og andre gange kan det være svært at finde ud af, hvad der gør, at man føler sig mere trist på netop dette tidspunkt. For nogen kan det også skabe en form for forvirring eller magtesløshed, fordi det kan opleves som svært at ændre på noget, når man ikke ved, hvorfor man har det sådan. Gade vide, om du har oplevet det sådan eller helt anderledes?

Tak for dit brev, hvor du reflekterer over dit liv fra 6. klasse. Først vil det her svar handle om triste følelser og derefter, hvordan du kan tale med dine forældre om det og hvad der ellers kan gøres i sådan en situation. Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig.

 

Følelse af tristhed i nogle perioder

Alle oplever at have perioder, hvor de har det bedre og perioder, hvor de er mere triste. Der kan være mange grunde til, at man har det sådan og nogle gange kan man opleve, at det går i sig selv igen og andre gange skal der gøres forskellige ting for, at man får det anderledes eller bedre. Det er godt, at du reagerer på, at du siden 6. klasse har haft flere perioder, hvor du ikke har haft det så godt. Det kan nemlig godt blive anderledes. Det kan være puberteten, der med sine kvindlige udviklingshormoner påvirker humøret, samtidig med at kroppen og hjernen udvikler sig med hastige skridt kan det betyde, at overskuddet bliver mindre og følelser af tristhed dukker op i perioder. Det er i det hele taget en periode i livet, hvor mange unge føler sig trætte og for mange også i denne periode, hvor man bbegynder at sove meget længe, spise mere og ofte kan det blive meget af det usunde. Ting som tilsammen medvirker til, at man ikke rigtigt har mod på så mange ting. Alligevel kan det være en hjælp at gå ture hver dag eller på andre måder få luft og motion, sund mand og god nattesøvn. Måske har sundhedsplejersken været nede i din klasse og snakke pubertet og de ting der går i gang, og hvad der kan hjælpe en godt igennem eller måske kan du få en snak med sundhedsplejersken...og dine forældre?

At gøre skade på sig selv er ofte forbundet med et forsøg på at håndtere følelser, når man har det svært. Det er flot, at du selv har kunnet stoppe selvskaden og du lyder til at være meget bevidst om, både hvordan du har det og hvad forskellige ting gør ved dig. Det er flot.

Gad vide, om der var specielt ved perioden på 10 måneder i 7. klasse, hvor det gik bedre? Var der noget i hverdagen eller i dit liv, som var anderledes end i de perioder, hvor du ikke har det lige så godt? Måske har der været noget helt specielt i den periode, som kan være en hjælp for dig i perioder med mindre overskud og hvor du føler dig mere ked af det. Hvad tænker du om det?

Selve ungdomsperioden kan være forbundet med en masse usikkerhed og der kan opstå tanker som, hvem vil jeg gerne være, hvad tænker andre om mig, hvordan kan jeg leve op til de forventninger jeg har til mig selv og alle mulige andre ting. Gad vide, om du har haft sådanne tanker eller om det ikke fylder hos dig? For nogen kan sådanne tanker også sætte en masse andre tanker i gang og nogle kan føle sig helt opslugt af det en gang imellem og kan også skabe tristhed. Har du mon oplevet det?

Nogle gange kan det være rart at sætte tid af til noget, som man sætter pris på eller godt kan lide at lave – også i perioder, hvor man synes det er lidt svært eller hvor man er trist og mangler overskud. Det kan for eksempel være at være udendørs, tegne, høre musik, se en god film, ses med en veninde eller andet. Det kan være et pusterum eller være med til at gøre dagen lidt bedre. Hvordan lyder det for dig og hvad kunne være godt at sætte tid af til?

 

At tale med familie om ens tanker

Du skriver, at du gerne vil fortælle det til dine forældre, men ikke tør. Jeg har talt med andre, som har været nervøse for at fortælle det til deres forældre, fordi de har været bange for, hvad deres forældre vil tænke om dem eller hvordan de vil reagere. Mon det er noget af det sammen du tænker over? Dine forældre vil kunne støtte dig og hjælpe dig med den rette hjælp, hvor du kan få talt om, at du er bange for, at du får snakket om det med depression - det skal der en professionel til (læge, psykiater). Det kan derfor være rart at få fortalt – også fordi man kan komme ud med ens tanker og have et rum, hvor man ved, at dem man er sammen med ved, hvordan man har det. Du har vist mod ved at skrive herind og styrke ved at stoppe selvskaden. Det lyder også til, at du har tænkt en del over tingene. Jeg tænker, at du kan bruge alle de egenskaber til at få brudt med frygten for at fortælle det til dine forældre. Gad vide, hvad du tænker om det?

Det er flot, at du har fortalt det til din bedste veninde. Måske kan din veninde hjælpe dig med at forberede dig på at sige eller skrive det til dine forældre. Eller også kan du hente hjælp fra den samtale du havde med din veninde om selvskaden, som for eksempel, hvordan du fik det sagt til hende, som du kan bruge til at få sagt det til dine forældre. Giver det mon mening for dig? For nogen kan det være en hjælp at beslutte sig for et tidspunkt, hvor man vil sige det til ens forældre. For eksempel et tidspunkt, hvor I alle har god tid og hvor du så kan sige, at der er noget, som du gerne vil tale med dem om. Vil det mon være en hjælp for dig?

En mulighed er også, at du taler med psykologen på din skole. Alle skoler har tilknyttet en psykolog, som man for eksempel kan tale med, hvis man nogle gange føler sig trist og ikke kan overskue skolen. På nogle skoler er der nogle bestemte tidspunkter, hvor man kan komme forbi. Ellers kan du få kontakt til psykologen ved at tale med den lærer du er mest tryg ved. Du kan også tale med psykologen om dine tanker om en depression og psykologen vil kunne vejlede dig i, hvad der kan gøres. Hvordan ville det være for dig?

Jeg kan ikke sige, om du har en depression eller ej. Hvis det er noget som bliver ved med at fylde hos dig er en mulighed også, at du kontakter din egen læge, som vil kunne vejlede dig i, hvad der kan gøres i din situation. En start kan være at tale med dine forældre om den her overvejelse.

Du er velkommen til at ringe til BørneTelefonen, hvis du har brug for at tale videre om det eller om noget helt andet. Nummeret er 116 111. Det kan være hårdt at have perioder med tristhed og mindre overskud overskud – det er flot, at du netop på et tidspunkt, hvor du oplever at være i en af de dårlige perioder har skrevet herind. Det viser styrke og gå-på-mod.

Kærlige kram fra BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige eller hvis frygten styrer, den måde man er på, og hvordan man har det, så er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogen oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

slap af og find ro vejrtrækningsøvelse

Video: gode råd om angst

Hvad er angst egenligt? Og hvordan påvirker følelsen os?

Se video’en på vores YouTube-kanal og vælg det råd, der passer til dig.

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat