Er han for gammel til mig?

Hej, jeg er en 13 årig pige som er i tvivl hvad min mor vil synes om min kæreste.

Jeg er som sagt 13 men min kæreste er 15 vil gerne fortælle min mor om ham men er bange for hun siger at jeg ikke kan være sammen med ham.

Min mor havde en kæreste på 18 da hun selv var 16 så mon ikke hun synes det er fint hvis vi godt kan lide hinanden, men samtidig er jeg stadig bange for hendes reaktion…

Hvad skal jeg gøre?
Kh. Anonym pige på 13

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Tak for dit søde og ærlige brev. Hvor er det dejligt at læse, at du er forelsket, og at I er glade for hinanden. Jeg forstår godt, at du er spændt på, hvad din mor vil sige. Du  svarer næsten selv på det i dit brev med: “Så mon ikke hun synes det er fint, hvis vi godt kan lide hinanden”Du kender jo din mor bedst, så det kunne jo godt være sådan, hun ville sige til det.

Jeg ved, at det for mange unge er med lidt kilder i maven, når man skal fortælle sine forældre, at man har fået en kæreste. Det ved jeg godt ikke hjælper dig, men alligevel kan det måske være en hjælp at vide, man ikke er alene.

Det er dejligt at læse, at du og din mor har snakket om din mors kærester. Det ser jeg som et godt tegn på, at du og mor har en god tillid til hinanden. Jeg tænker, at du skal fortælle mor, at du har fået en kæreste, som du er rigtig glad for. Så vil din mor sikkert stille en masse spørgsmål, der handler om ham. Måske vil du også opleve, at din mor spørger rigtigt meget, men prøv at holde spørgsmålene ud, for det er en del af det, som er med til at give din mor tryghed i, at du har fået en kæreste.

Måske kan det hjælpe dig at tænke på, at tanken om sådan en snak ofte er værre end virkeligheden. Du kan f.eks. spørge din mor om, hun har lyst til at gå en tur. Så kan du fortælle det der, eller du kan spørge om, hun vil drikke te med dig eller du kunne hjælpe med at lave mad og fortælle det, når I laver maden. Måske har du en helt anden måde, der passer bedre til dig.

Jeg håber du holder fast i at få fortalt, at du har en kæreste, så han ikke behøver være hemmelig, og at I alle kan være sammen.

Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.