Brev
Er det psykisk vold?
Jeg er en ung pige der er flyttet hjemmefra.
Jeg har altid haft en mor, som i mine øjne har virket meget grænseoverskridende. Bla har hun givet mig skylden, når min psykisk syge bror gik amok.
Men det der er begyndt at gøre rigtig ondt på mig og som jeg slet ikke kan have mere, er den måde min mor “jorder” mig på.
Min mor har jeg ikke set i over eet år. Hun kom herind hvor jeg bor og sagde: “Der har jo altid været et eller andet med dig”. Hun tog en bagatel sag op, som lå år tilbage, hvor hun fortalte mig, at jeg var en skuffelse, at jeg havde skyld. I mine øjne et angreb. Jeg sagde at jeg blev meget ked af det men hun forstod mig slet ikke. Sagde bare, at jeg “misforstod” og at ikke kunne modtage hendes kærlighed.
Min mor har også sagt til mig at jeg har skrevet en “uforskammet mail” til hende niece og hendes mand. Kort sagt, er det en løgn min mor fortalte mig. Jeg har tjekkket det. Når jeg påpeger de her tig så svarer min mor ikke. Hun forholder sig ikke til at hun krænker mig.
Jeg er meget vred og ydmyget over, at hun går så langt, så hun fortæller mig en løgn om, at jeg har opført mig skidt overfor andre.
Jeg ser et mønster med, at min mor siger aller gør een ting, ( siger hun elsker mig) men i sine handlinger, så udstiller hun mig, lyver, bagtaler, krænker og nedgør mig. Og påtaler jeg det, så siger hun det ikke passer eller at jeg “fordrejer” de her ting!
Jeg har det så skidt med at min mor hun igen har løjet og forleden dag skrevet, at mails som jeg skrev i marts, ja de var “låst” s hun ikke kunne læse dem. Hun skriver så bare at jeg skal vente, hun vil skrive tilbage i maj!
Jeg er så træt af, at ting, hendes væremåde som er grov og gør mig ked af det, ja hun burde jo lytte og gøre sig umage og ændre adfærd. At skrive at hun ikke svarer før maj måned fortæller mig endnu engang, at jeg ikke er vigtig for hende.
Jeg er så vant til at leve i det her. Men efter at jeg er flyttet hjemmefra og hendes “påfund” bliver flere og på flere planer ( bla det med den mail- at pålægge mig skyld for det) ja jeg vil det ikke mere. Jeg bliver nedbrudt og mit selvværd er helt nede.
Min egen mor lyver, udstiller mig og når jeg omtaler sårbare og svære ting fra fortiden, ting jeg husker, så gider hun ikke forholde sig til det! Hun har skrevet en mail til mig hvor hun skrev: “Du skal have professionel hjælp til at se mildere på andre mennesker”… En mail som i mine øjne igen lægger skylden over på mig. Hun er selv helt og aldeles uden ansvar for noget.
Er det normalt at en mor er sådan? Min læge som jeg har talt kort med, siger at hun mener at min mor har en personlighedsforstyrrelse. At hun ikke kan føle empati og ikke forstår at hun manipulerer og krænker. Men jeg spørger igen og igen om jeg ER sart? Om hvordan det hænger sammen men at hun skriver, at hun vil mig det godt men samtidig slet ikke kan tage til sig, at hun kommer ind og besøger mig og er intens fejlfinder!??!
Hvornår er noget psykisk vold? Skal man være sammen med mennesker som benægter et mønster af løgne, ydmygelser og ikke “gider” svare på de ting man fortæller dem gør ondt?
Igen, jeg kan ikke fastholde min egen mavefornemmelse. For jeg har lært at hvad jeg mener, føler og siger ikke har værdi.
Jeg tror ikke min mor kan ændre sig. Jeg tror hun vil vedblive med at krænke og jeg har jo slet ikke lyst til at se hende mere, hun har gjort mig bange.
Med venlig hilsen
Den ydmygende datter
Pige, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 22 år
Tusind tak for dit brev. Jeg er rigtig glad for, at du har skrevet til os, for det er nogle svære tanker og følelser, du går rundt med. Du er vred og føler dig ydmyget, og det kan jeg virkelig godt forstå. Du fortæller, at du bliver nedbrudt og at dit selvværd er helt nede. Alligevel har du fundet styrke og overskud til at sætte dig ned og formulere det hele i et brev til os, og det har jeg rigtig meget respekt for. Der er helt klart både mod og styrke i dig.
Du spørger, om det er normalt, at en mor er sådan, og nej, det er det bestemt ikke. Og du er bestemt heller ikke sart. Det er helt naturligt, at du reagerer med både vrede og sårbarhed overfor den måde, din mor behandler dig på. Det er virkelig godt, at du kan mærke, hvad det gør ved dig, og jeg er imponeret over, hvor præcist du er i stand til at beskrive det i dit brev - også selv om du fortæller, at du har lært, at det, du mener, føler og siger, ikke har værdi. Det er vigtigt for mig at sige, at selvfølgelig har det værdi – og selvfølgelig har du værdi! Men det er klart, at det er svært at tro på det, når du er vokset op med en mor, der ikke har bakket dig op, men tværtimod har nedgjort, udstillet og ydmyget dig. Det er virkelig ikke ok.
Du spørger, hvornår noget er psykisk vold og om det, din mor udsætter dig for, er psykisk vold. Man taler om psykisk vold, når man f.eks. bliver ydmyget eller nedgjort, og det er jo netop, hvad du oplever i forholdet til din mor. Så ja, jeg vil give dig ret i, at det, du oplever, er psykisk vold eller det, som nogen kalder ”vold med ord”. Og det er mindst lige så nedbrydende som andre former for vold.
Du kan læse mere om psykisk vold på hjemmesiden her:  http://www.lokk.dk/Viden-om-vold/Hvad-er-vold/ Hjemmesiden drives af LOKK (Landsorganisation af Kvindekrisecentre). LOKK har også en hotline, man kan ringe til. Rådgiverne på hotlinen er vant til at snakke med mennesker, der har oplevet forskellige former for vold i deres nære relationer. Måske vil det være rart for dig at få vendt dine oplevelser med din mor med en rådgiver i telefonen…? Deres hotline har telefonnummer 70203082, og du kan ringe døgnet rundt.
Din mor forsøger at lægge skylden over på dig, men du må for alt i verden ikke tage den på dig. Du har ikke gjort noget galt. Du har tålmodigt prøvet at forklare din mor, hvad du ønsker af hende, men hun magter ikke at give dig det. Du har noteret dig et mønster i hendes adfærd, hvor hun siger én ting, men gør noget andet. Det er rigtig godt set, og måske det har hjulpet dig til at finde en lille smule forudsigelighed i hendes ellers meget uforudsigelige og utilregnelige adfærd…? Men derfor er det, hun gør, stadig meget psykisk nedbrydende – det er i hvert fald hvad andre børn og unge, der oplever samme mønster, beskriver.
Du har helt ret i, at din mor burde lytte og gøre sig umage og ændre sig. Men det gør hun desværre ikke, fortæller du. Du har talt med din læge om hvorfor, og din læge er kommet med et bud. Mon din læges ord vækker genklang hos dig…? Uanset om du er enig i din læges opfattelse eller ej, synes jeg, at det er rigtig godt, at du har talt med din læge om det. Måske gik du netop til lægen for at fortælle, at du føler dig nedbrudt? Jeg håber, at du i så fald fik en god snak med lægen. Mange, som er vokset op med psykisk vold, har følgevirkninger efter det; præcis som du beskriver. For nogle kan det være en god hjælp at få psykologsamtaler for at få det bearbejdet. Du kan bede din læge om en henvisning til psykolog, hvis du gerne vil det.
I dit brev nævner du ikke din far, og jeg får indtryk af, at din mor og far måske ikke bor sammen...? Hvis du har kontakt til din far, kan du måske finde støtte og tro på dig selv igennem forholdet til ham. Det kan måske også være rart for dig at tale med ham om, hvordan du oplever din mors behandling af dig. Det samme gælder din bror, som du godt nok fortæller har en psykisk sygdom, men som du måske alligevel har et godt forhold til…?
Du spørger, om man skal være sammen med mennesker, som benægter et mønster af løgne og ydmygelser og som ikke forholder sig til de ting, man fortæller dem gør ondt. Det skal man selvfølgelig ikke – og der er i hvert fald ingen, der kan tvinge dig til det. Vi vælger ikke selv vores forældre, men vi vælger, om vi vil have dem tæt på os eller holde afstand. For nogle kan det være den rigtige løsning at undlade kontakt i en kortere eller længere periode.
Du fortæller selv, at du ikke har set din mor i over et år. Din mor har gjort dig bange, og du skriver, at du slet ikke har lyst til at se hende mere. Mon du overvejer, hvor længe der skal gå endnu, før I ses, eller om det er okay fortsat at undlade kontakt? Tænk på det sådan her: Du behøver ikke lige nu og her tage en beslutning om, hvorvidt I skal genoptage kontakten eller ej. Se tiden an. Prøv om du kan give dig selv en pause fra overvejelserne og i stedet for fokusere på at få det bedre: Dyrk dine interesser, brug din energi på de mennesker, du holder af, og prøv om du kan arbejde med at få et større selvværd. Bed din mor om at lade være med at sende dig mails, hvis det er det, du har brug for. Eller sørg for, at I kun ses sammen med andre, hvis du får lyst til at se hende igen, og hvis det kan være en støtte.
Måske vil det også være rart for dig at have tæt kontakt til en eller flere voksne i dit liv. Det kan være dine bedsteforældre eller andre i din familie, eller det kan være en lærer, vejleder eller en ældre kollega, som du kan betro dig til. Vær åben omkring, hvordan du har det, og at dit forhold til din mor ikke er let. Jeg tror, at det er vigtigt, at du ikke isolerer dig med alle de tanker og følelser, som forholdet til din mor efterlader hos dig. Husk at du også altid er velkommen til at ringe til os på telefonnummer 116111 og få en snak.
Jeg ønsker dig virkelig det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen