er det normalt at have der sådan???

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Hvor er det godt, du skriver ind og deler dine tanker. Jeg kan godt forstå, det er hårdt, at du føler dig overset af din familie, og at du har mistet troen på dig selv. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvordan du kan få det bedre.

Du spørger om det er normalt at have det sådan. Og ja, det er det. Du er på vej i teenagealderen, der ofte er forbundet med stor usikkerhed, og hvor der sker rigtig mange forandringer både udenpå og indeni kroppen.

Det er bare vigtigt ikke at gå alene med tankerne, og derfor er det rigtig godt, at du har skrevet herind og spurgt om hjælp. Det er nemlig første skridt på vejen til at få det bedre.

Du skriver, at dine mindre søskende og din fars kæreste og hendes datter får al opmærksomheden. Som du selv nævner, kan det være svært, når dine søskende er meget mindre end dig, Men derfor kan jeg godt forstå, at det er irriterende, at du ikke får den opmærksomhed, som du føler, du har brug for. For vi har alle sammen brug for at føle os set og hørt af vores forældre. Og det har man specielt, når man er ung.

Derfor synes jeg også, du skal prøve at tage en snak med både din mor og far om, at du føler dig overset. Og at du har brug for, at der også er tid til, at du kan føle dig set og hørt en gang imellem. Når du snakker med dem, er det vigtigt, du ikke går til angreb på dem. Men i stedet fortæller dem, hvad du oplever, og hvad du har brug for. Så åbner du nemlig op for en samtale, hvor I bedre kan lytte til hinanden.

Hvis du synes, det er svært at få det sagt eller få forklaret, hvordan du har det, så kan det være en idé at skrive et brev til din mor og far. Du kan også vise dem dit brev, du har skrevet herind – og mit svar. Her er du rigtig god til at forklare din følelse af at blive overset.

Du kan evt. også foreslå din mor og far, at I sørger for at lave nogle mor/far – datter- aftaler indimellem, hvor det enten er din mor og dig eller far og dig, der hygger jer sammen. Man har brug for at have sin mor og far for sig selv imellem. Det er et helt naturligt behov.

Det er rigtig godt, at du har dine onkler, din moster og de bedste venner. De kan hjælpe og støtte dig, og måske kan du snakke med dem om det, og det kan være de har et godt råd til, hvordan du kan gribe det an.

Du skriver, at du er overvægtig og har mistet troen på dig selv. Du vil derfor gerne på Julemærkehjem. Det er netop det, de arbejder med på Julemærkehjemmene, så derfor er det en god mulighed at undersøge nærmere.

Når du får talt med dine forældre om, hvordan du har det, kan du komme ind på, at du er ked af din vægt, og hvordan det påvirker dig. Derefter kan I jo snakke om, hvad den bedste løsning kunne være.

Du kan foreslå dem, at I sammen laver en aftale med sundhedsplejersken på din skole. Her kan I alle sammen få mere viden omkring, hvilke muligheder der er. Sundhedsplejersken ved en masse om vægt, kost og motion, og kan vejlede i, hvad der er bedste for dig.

I kan også tage en snak med din læge. Og i sidste ende er det lægen, der skal henvise dig til Julemærkehjem, hvis han eller hun synes det er en god idé. Du og dine forældre kan også læse mere om Julemærkehjem på http://www.julemaerket.dk.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig et skridt videre, så du kan få talt med dine forældre om, hvordan du har det. Hvis du har brug for flere råd, er du altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen på 116 111 eller via chat og sms.

Kærlig Hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.