Brev
Er det helt normalt
Hej
jeg er en pige på 13 år:)
jeg er lidt nervøs for mine bryster!
Jeg har hørt det der med at når ens bryster vokser gør de vildt ondt. Men mine gør kun meget meget lidt ondt, eller de gør faktisk ikke ligefrem ondt, er det normalt?
Og så er der de med at de kun gør (ondt) i to sekunder og sp går det væk, og kommer først nogle dage efter igen. Og de vokser ikke rigtigt at det.
Er meget bagud med mine bryster, for de har haft en pause på to-tre år. Altså for to-tre år siden begyndte mine brystvorter at gøre ondt når man rørte dem, men det gør de overhovedet ikke mere.
Er der noget galt med mig, for har hørt at brysterne plejer at komme først i puberteten, og det gør mine overhovedet ikke for fik hår og alt det der for tre år siden.
Er virkelig bange for at de aldrig vil vokse igen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Jeg ved, at rigtig mange piger på din alder tænker over, hvordan deres krop ser ud. De bekymrer sig over, at de ikke mærker eller ”ser” det, de har hørt er ”normalt” at se eller føle. Ligesom du bekymrer dig over, at du ikke mærker, at dine bryster er ømme.
Men, det er sådan, at det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor hurtigt kroppe ændrer sig. Og hvad man mærker. Om brysterne bliver ømme eller ej er altså meget forskelligt. Der er nemlig ikke nogen opskrift på ”hvad der er rigtigt eller forkert”.
I din alder forandrer kroppen sig - dine bryster kan nå at vokse og forandres mange gange endnu, inden de er færdigudviklet.  Det er helt almindeligt, at udviklingen nogle gange tager to skridt frem og så står stille i en periode. Så du skal ikke være bekymret for, at dine bryster ikke vil vokse igen. Det kommer de til. Det er bare meget forskelligt fra pige til pige, hvor hurtigt de vokser. Lige som det også er forskelligt, om det er brysterne eller hårene som kommer først.
Måske kan du dele din bekymring med dine veninder? Så vil du sikkert opdage, at de også har nogle af de samme tanker. Måske ikke om deres bryster – men så om noget andet ved kroppen, de ikke er tilfredse med. Du kan også snakke med din mor om, hvordan hendes krop udviklede sig i puberteten. Måske oplevede hun det samme som dig.
Mange unge piger bliver bekymret uden grund og har det dårligt med deres krop. Det er rigtig ærgerligt, da de fleste ender med at have en dejlig krop, som de bliver glade for.
Jeg håber, at du har fået de svar, som du søgte.
De bedste sommerhilsner fra Børnetelefonen