Er det helt normalt

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 13 årige pige

Jeg ved, at rigtig mange piger på din alder tænker over, hvordan deres krop ser ud. De bekymrer sig over, at de ikke mærker eller ”ser” det, de har hørt er ”normalt” at se eller føle. Ligesom du bekymrer dig over, at du ikke mærker, at dine bryster er ømme.

Men, det er sådan, at det er meget forskelligt fra pige til pige, hvor hurtigt kroppe ændrer sig. Og hvad man mærker. Om brysterne bliver ømme eller ej er altså meget forskelligt. Der er nemlig ikke nogen opskrift på ”hvad der er rigtigt eller forkert”.

I din alder forandrer kroppen sig - dine bryster kan nå at vokse og forandres mange gange endnu, inden de er færdigudviklet.  Det er helt almindeligt, at udviklingen nogle gange tager to skridt frem og så står stille i en periode. Så du skal ikke være bekymret for, at dine bryster ikke vil vokse igen. Det kommer de til. Det er bare meget forskelligt fra pige til pige, hvor hurtigt de vokser. Lige som det også er forskelligt, om det er brysterne eller hårene som kommer først.

Måske kan du dele din bekymring med dine veninder? Så vil du sikkert opdage, at de også har nogle af de samme tanker. Måske ikke om deres bryster – men så om noget andet ved kroppen, de ikke er tilfredse med. Du kan også snakke med din mor om, hvordan hendes krop udviklede sig i puberteten. Måske oplevede hun det samme som dig.

Mange unge piger bliver bekymret uden grund og har det dårligt med deres krop. Det er rigtig ærgerligt, da de fleste ender med at have en dejlig krop, som de bliver glade for.

Jeg håber, at du har fået de svar, som du søgte.

De bedste sommerhilsner fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.