Brev
Er det forkert at være Brony?
Hej
Jeg er en dreng på 18 år, jeg har været Brony (dreng som er fan af my little pony) i 2 år. Jeg holdt det hemmeligt, da jeg ikke vidste hvordan folk ville reagere.
På et tidspunkt, da jeg gik 9. klasse i folkeskolen, var der en fra min klasse, som gik mine tegninger igennem, og fandt en tegning af en af karakterende fra my little pony, som jeg havde tegnet og glemt at tage ud af min tegne mappe.
Han viste tegningen til alle i klassen, kaldte mig grimme ting og rev den i stykker. Efter det blev jeg mobbet hver dag, fordi jeg ser, tegner og samler på my little pony bamser.
Jeg blev ofte hjemme og på grund af det, og brugte al min tid på at spille computer, så jeg kunne få tankerne over på noget andet.
Nu skal jeg starte på HTX, hvor jeg skal bo på college ved siden af skolen efter sommerferien, og jeg har det ikke godt med at skjule min hobby, jeg føler at jeg ikke kan være mig selv, når andre er omkring mig.
Jeg er begyndt at spørge mig selv, om det er forkert at være Brony pga. alt det der er sket.
Jeg er virkelig bange for at der sker det samme på HTX, som der skete i folkeskolen,
hvad skal jeg gøre?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 18 år.
Hvor er det skønt, at du har en hobby som gør dig glad. Det er ikke altid nemt, at forklare andre hvorfor det lige er den "ting" man går op i - sådan er det bare. Der er intet galt med, at være Brony og hygge sig med det. Som regel er det sådan, at hvis man tør stå ved sin hobby bliver det respekteret af andre - også selvom de ikke helt kan forstå det.
Jeg forstår også godt, at du ikke helt kan være dig selv omkring din hobby med de negative erfaringer du har med dig fra folkeskolen. Så ærgerligt, at de ikke kunne lade dig have din hobby i fred. Derfor er det super godt, at du er opmærksom på, at sådan skal det ikke være længere og at du gerne vil have det anderledes.
Så et godt råd til dig kunne være, at du står åbent ved din interesse/hobby, også selv om andre tænker deres. Samtidig må du nok også acceptere, at det langt fra er alle, som forstår hvorfor og nogen vil måske syntes, at det er lidt underligt. Men det er jo deres "problem". Så længe du hygger dig med det, skal du da fortsætte med det. Og du skal nok også være klar på at møde nogle af de samme reaktioner, som i folkeskolen. Måske vil det være en idé at høre andre Brony's om deres erfaringer og hvad de har gjort ved andres holdninger til Brony's. Der er jo Brony's over hele verden, som dyrker deres hobby sammen.
Måske kan det også hjælpe dig til, at slippe computeren og bruge noget tid på, at være sammen med dine kommende klassekammerater. Især i starten er det vitigt, at man møder og bruger tid med sine nye klassekammerater. Hvis du ikke har lyst til at fortælle, at du er Brony så kan det at tegne være det, du vælger at fortælle om, til at begynde med. Ofte er det sådan, at når man først har lært nogen at kende, så har man lettere ved, at acceptere dem som de er. Måske vil du opleve, at der er andre som har nogle hobbyer, som man ikke ville have gættet.
Håber at du har fået nogle ideer til hvad du kan gøre og vil ønske dig god fornøjelse med HTX og de nye kammerater.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen