Er det et overgreb på muslimsk pige? eller er han bare en pædofil mand?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Hvor er det godt, at du har fået mod til at fortælle om dine grimme oplevelser. Du har gået med dem i 3-4 år og håbet på, at tankerne og følelserne forsvandt. Du har nu indset, at det gør de ikke. Du må virkelig have følt dig ensom og ulykkelig. Flot og godt, at det kommer ud nu.

Du har ret i, at du har været ude for det værste, man kan udsætte et barn for. Og det VAR et seksuelt overgreb. Det er jeg slet ikke i tvivl om. Når du bliver i tvivl, er det måske fordi, du gjorde, hvad han sagde, da du besøgte ham? Og derfor tænker du, at det måske var din egen skyld?

Men hør her: Du var et barn. Og du var alene med din svoger. Du gjorde intet forkert. Du havde tillid til ham. Han lokkede dig til noget, der ikke var i orden, og det gjorde dig bange. Måske har du fornemmet, at hvis du gjorde modstand, ville det blive endnu værre. For han var jo den voksne, der havde magten over dig.

Du klarede situationen på den bedst mulige måde. Du har ingen skyld i det, der skete. Det er din svoger, der har skylden. Det var ham, der gjorde noget helt forkert og ulovligt.

Jeg kan fortælle dig, at mange mennesker, der har været udsat for seksuelt overgreb, skammer sig – ligesom du gør. Og de fortæller, at de er i tvivl om, det var deres egen skyld. Fuldstændig ligesom du selv har gået og tænkt. Men det er aldrig deres skyld! Det er altid krænkerens skyld, altså ham, der laver seksuelt overgreb.

Derfor er det ikke dig, der har været utro mod din søster. Det er ham! Og det ved han godt. Hvorfor skulle han sige undskyld, hvis han ikke mente, det var hans skyld?

Jeg kan forestille mig, at han er bange for, hvad der sker, hvis du fortæller om overgrebet. For han ved godt at det er ulovligt, og at han kan blive straffet for det. Han har også forulempet din veninde. Han er sikkert også bange for, at det kommer frem.

Jeg kan godt forstå, at du har mistet tilliden til ham, og at du hader ham. Han har gjort meget skade på dig. Derfor synes jeg, det er fint, at du forsøger at undgå ham. Så du kan beskytte dig selv.

Det må gøre så ondt inden i dig, når du ser, hvordan han er sød mod dine søskende og sin egen datter. Jeg kan derfor godt forstå, at du får bange tanker om, hvad han kan finde på at gøre.

Det er fint, at du overvejer, hvem du skal fortælle det til. For du skal ikke gå alene med det her mere. Jeg kan godt forstå, at du er usikker på, om din storesøster vil tro på dig. Jeg ved, at i nogle muslimske familier kan det være meget svært for familien at lytte til og tro på, når pigerne fortæller om overgreb.

Derfor vil jeg foreslå, at du kontakter den organisation, der hedder Etniskung.dk. Her er der rådgivere, der er vant til at tale med muslimske unge om deres problemer. Og de ved meget om, hvordan man bedst griber svære sager an i forhold til familien. Du kan ringe til dem på 70277666.

Jeg tænker, at du måske har brug for at snakke med en psykolog om din situation, så du kommer til at føle dig mere hel indvendig. På Etnisk Ung har du mulighed for at komme til det.Læs mere på: http://www.etniskung.dk/

Jeg vil endnu engang fortælle dig, at det er så godt, at du er begyndt at fortælle om det seksuelle overgreb. Det er SÅ vigtigt for dig og dit liv fremover. Så gå endelig videre med det.

Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.