Brev
Er det en børnelokker
Kære brevkasse
jeg var på min skole da der kom en mand kørende og han blev ved med at køre frem og tilbage hele tiden
og det skal lige siges at der var to af mine venner med
men altså til sidst stoppede han op og sage” i er smukke og lækkere og kom her over skal lige vise jer noget”
og er i tvivl om det er en børnelokker
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Tak for dit brev. Det er godt, at du er opmærksom på den slags. Og det er rigtig fint, at du skrev til os. Jeg vil med mit svar forsøge at give dig en idé til, hvad du kan gøre i denne situation, og hvis du skulle opleve noget lignende.
På dit brev kan jeg ikke præcis høre, om der skete mere med manden. Og jeg kan derfor ikke med sikkerhed svare dig på, om han var "børnelokker".
Det lyder som om, at manden har fulgt efter jer, og har sagt noget til jer, som kunne gøre jer utrygge. Som jeg læser det, fulgte I ikke hans tilnærmelser, da han sagde, at han skulle vise jer noget. I gjorde altså ikke hvad han sagde - og det er det helt rigtige at gøre.
Jeg synes, at det ville være en god idé at sige det videre til en voksen.
Både I denne situation, og generelt hvis man oplever noget lignende. I kan enten gå til en forælder, en lærer eller leder på skolen. Måske kan jeres forældre hjælpe med, at sige det til skolen.
Det er nemlig de voksne på skolens ansvar, at I føler jeg trygge dér. Og siger I det videre, kan de voksne være opmærksomme på situationen. Husk at sige præcis hvad der skete, så dem der hører det, ved hvad der foregik. Ligesom du gør i brevet her.
Jeg håber, at mit svar kunne give dig en idé til, hvad I kan gøre.
Mange hilsner, BørneTelefonen.