Brev
Er der nogen?😢
Hej jeg er en pige på 12 år
jeg er bange VÆR aften fordi jeg tror at der er en fremmed i mit hjem og jeg kan ikke sove hvad skal jeg gøre😞
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Der er rigtig mange børn, der har svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi de kommer til at tænke på alt muligt uhyggeligt. Og det føles virkelig irriterende.
Jeg tænker, at du skal gå en tur rundt i huset med én af dine forældre, inden du går i seng. På den måde kan du se, at der ikke er nogen. Og hvis døren er låst, så kan der jo heller ikke komme nogen ind.
Derudover skal du finde på noget at beskæftige din hjerne med, så du får noget andet at tænke på, når du skal sove. Det kan være at tænke på nogle gode og rare oplevelser, noget godt som du skal dagen efter – mødes med dine venner i skolen eller andre ting, som kan hjælpe med at få ro på tankerne. Det kan også være at lytte til rolig musik til at falde i søvn til.
For nogen hjælper det at tænke på drengenavne eller pigenavne.
Man starter med at finde fx alle drengenavne med A. Derefter med B og så videre.
Det er måske ikke så spændende at tænke på, men hvis man gør det til en sport at finde så mange navne som muligt med alle bogstaver, så har hjernen noget at lave. Og inden man ved af det, er man faldet i søvn.
Det kan også være bynavne eller blomsternavne eller sange eller sangere/skuespillere eller noget helt andet. Det er lige meget, hvad det er. Det skal bare give dig noget at bruge hjernen på. Så kan du nemlig godt snyde den til ikke at være bange.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen