Er der nogen?😢

Hej jeg er en pige på 12 år

jeg er bange VÆR aften fordi jeg tror at der er en fremmed i mit hjem og jeg kan ikke sove hvad skal jeg gøre😞

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Der er rigtig mange børn, der har svært ved at falde i søvn om aftenen, fordi de kommer til at tænke på alt muligt uhyggeligt. Og det føles virkelig irriterende.

Jeg tænker, at du skal gå en tur rundt i huset med én af dine forældre, inden du går i seng. På den måde kan du se, at der ikke er nogen. Og hvis døren er låst, så kan der jo heller ikke komme nogen ind.

Derudover skal du finde på noget at beskæftige din hjerne med, så du får noget andet at tænke på, når du skal sove. Det kan være at tænke på nogle gode og rare oplevelser, noget godt som du skal dagen efter – mødes med dine venner i skolen eller andre ting, som kan hjælpe med at få ro på tankerne. Det kan også være at lytte til rolig musik til at falde i søvn til.

For nogen hjælper det at tænke på drengenavne eller pigenavne.
Man starter med at finde fx alle drengenavne med A. Derefter med B og så videre.
Det er måske ikke så spændende at tænke på, men hvis man gør det til en sport at finde så mange navne som muligt med alle bogstaver, så har hjernen noget at lave. Og inden man ved af det, er man faldet i søvn.

Det kan også være bynavne eller blomsternavne eller sange eller sangere/skuespillere eller noget helt andet. Det er lige meget, hvad det er. Det skal bare give dig noget at bruge hjernen på. Så kan du nemlig godt snyde den til ikke at være bange.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.