Er bange for min løgn

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15-årige pige

Hvis det kan trøste dig, så vil jeg sige, at mange unge lyver netop om dette emne, fordi de har følt et kæmpe pres på det punkt.

Du er blevet klogere det seneste års tid og nok også mere velovervejet og selvsikker. Du har i hvert fald lært noget vigtigt om gruppepres og løgne– og det giver dig en erfaring, du kan bruge resten af livet.

Prøv at spørge dig selv: ”Hvad er det værste der kan ske, hvis min løgn bliver afsløret?” Lad os prøve at opdele det:

1. Hvis dine veninder får at vide, at du har løjet, kan det i allerværste fald få dem til at tro, at du generelt ikke er til at stole på.

Men hvad hvis du selv fortalte dem sandheden? Og fortalte, at du den aften syntes, der var et slags gruppepres eller en stemning for at sige, at man havde haft sex? Og du derfor følte dig presset til at finde på en historie. Så kan det være, at de forstår, hvorfor du løj. Og måske endda føler stor respekt for, at du tør være ærlig i dag.

Dine klubveninder er sikkert ligeglade med, om du er jomfru eller ej. Måske har nogle af dem endda også følt gruppepresset – og heller ikke fortalt sandheden.

2. Så er der drengen. Hvis han får det at vide, hvad vil han tænke og føle, tror du?

Nogle ville vælge at tage tyren ved hornene, og simpelthen fortælle drengen det selv. Sige til ham:

”Prøv at høre her, en aften vi legede S, P eller K, så kom jeg til at bruge dit navn i en dum løgn – undskyld, det er jeg ked af.”

Så ville sagen være lukket helt af, og du ville få en følelse af afslutning, som jeg fornemmer, du har brug for. Det kræver ret meget mod at sige, det ved jeg godt. Du kunne evt. sende ham en mail eller en sms. Hvad mener du om den løsning?

Jeg vil også foreslå dig, at du fortæller en af de voksne fra klubben, der kender dine veninder, at du går rundt og er så bekymret. Så kan han eller hun støtte dig i at få sandheden fortalt på en god måde. Du kan starte med at vise den voksne dit brev og mit svar - så kan I tale sammen ud fra det.

Jeg krydser fingre for, at du får ro i sjælen snart.
De kærligste hilsner fra BørneTelefonen.

Få endnu flere råd, hvis du er Bange, utryg eller angst

Alle mennesker oplever at være bange mange gange gennem livet. Men hvis man er bange eller angst for ting, som slet ikke er farlige, eller hvis frygten for meget, er det vigtigt, at man får noget hjælp.

Nogle oplever at være bange for noget bestemt som fx eksamensangst, angsten for edderkopper eller at være bange for at flyve.

Det kan også være, det er lidt svært at sige, hvad man helt præcist er bange for. Måske det bare er en følelse af uro og utryghed i kroppen.

Her på siden kan få gode råd eller du kan lave din egen find ro plan. Du kan også læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.