Brev
Er bange for jeg er mentalt syg
Kære børnetelefon
Jeg er en pige på 13 år
Jeg er bange for jeg er mentalt syg fordi, jeg hele tiden er i min egen boble og at jeg tænker på ting f.eks at jeg har En kæreste og min canadiske familie overrasker mig og at jeg var i Canada og alt mugeligt ved ikke om du forstår men er hele tiden i min egen boble og når jeg endelig er ude ad min boble så for jeg sådan wow lidt ondt i hovedet lidt svimmel jeg ligger ikke så meget til verden.
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år,
Jeg synes, at du er rigtig god til at forklare hvad det er som du oplever sker inden i dit hoved. Det lyder lidt ubehageligt, at være inden i en boble. Jeg kan godt forstå, at du har brug for at snakke om det og måske få lidt råd til hvad du kan gøre herfra.
Du skal vide, at der er mange unge mennesker derude, som kan have følelser af at være i deres egen boble. Især når man er ung og teenager, så kan man opleve at der sker mange ting oppe i hovedet, mange tanker og indtryk, som man ikke har tænkt før og kan gøre at man  ”dagdrømmer” lidt. Altså at man drømmer sig væk selvom man er vågen. Måske du har en fornemmelse af, at du dagdrømmer lidt? At dagdrømme er nemlig helt normalt og jeg gætter på, at der er andre i din klasse som også dagdrømmer.
Nu ved jeg ikke hvor tit det sker for dig, men det lyder som om at du har prøvet det flere gange. Har jeg mon forstået det rigtigt? Jeg synes, at du skal prøve at lægge mærke til hvornår det sker. Er det når du keder dig? Når du er alene? Når du er sammen med andre? Måske der er en sammenhæng imellem, at når du keder dig, så begynder hjernen at tænke på en masse mærkelige ting. Det skal du vide, at der altså ikke er noget i vejen med.
Mon du oplever at have svært ved at koncentrere dig p.g.a disse tanker? Jeg ved fra andre unge, at meget dagdrømmeri nogle gange kan virke forstyrrende.
Hvis du føler, at dine tanker skræmmer dig eller er forstyrrende i din hverdag, så vil jeg anbefale dig lige at snakke med dine forældre om det. Forklare dem, hvad du oplever. Hvornår der sker. Hvorfor det irriterer dig. Hvad du er bekymret for, hvis du er bekymret for noget. Hvis du kan fortælle dem det, så vil de nok bedre kunne hjælpe dig. Tænker du, at du kan finde mod til at snakke med dem?
Hvis det ofte sker i skolen, og det gør at du ikke kan koncentrere dig om det fag i har, så kan du også snakke med din klasselærer om det. Fortælle hvornår det sker og at det generer dig. Hvad tænker du mon om det?
Til slut vil jeg minde dig om, at underlige tanker altså er helt normalt at have. Dog skal man ikke have så mange af dem, at man ikke kan følge med i hvad der sker i ens hverdagen. Hvis man ofte har mange tanker, så er det en rigtig god ide at man snakker med en voksen om det (ens forældre, andet familie eller klasselærer kan være gode til det). Jeg håber, at du kan finde inspiration i mit svar til at komme videre herfra.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen