Brev
Er bange for at gøre noget forkert
Hej b.t
jeg er en 15 årig dreng. der har det med et tro at jeg gøre noget forkert heletiden. Og var nysgerrig i at prøve at riste en cigaret. Gjorde det så og jeg gjorde det ude på toilettet. Er bange for at hvis min far opdager det at han så vil blive mega sur. og jeg vil være bange for at Han aldrig vil lade mig sidde og tænde lidt med lighteren. For sjov men ik tænde ild til noget. Bare sidde at kig på lighteren . Nå men gjorde det så to gange altså ristede en cigaret.
Hilsen den bange dreng
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du på 15 år,
Hvor er det godt, du har valgt at skrive her til os. Jeg tænker det fylder meget for dig det med at være bange.
I dit brev fortæller du om en konkret situation – du har prøvet at riste en cigaret to gange. Som jeg forstår det, er det din fars reaktion, du er bange for. Er det mon rigtigt forstået? Du er bange for, om han vil blive mega sur og ikke lade dig bruge en lighter.
Ved du fra tidligere, at han vil blive sur over at du tænder en cigaret eller ryger? Det er aldrig rart at få skæld ud eller opleve at ens far er sur på én. Sådan har næsten alle børn og unge det, som jeg har talt med.
Jeg tænker de fleste forældre ville være imod at deres børn ryger – men de kan have forskellige måder at vise det på. Kan du mon følge mig? Jeg ved jo ikke om du overhovedet ryger eller bare har prøvet det et par gange. Det er jo helt naturligt som ung, at man lige skal prøve nogle ting af.
Du fortæller i dit brev, at du er bange for at gøre noget forkert hele tiden. Det lyder ikke særligt rart at have det som dig.  Måske du er en dreng, som gerne vil gøre ting rigtigt eller ordentligt? Måske du gerne vil undgå at gøre dine forældre sure eller skuffede? Jeg ved det jo ikke, da jeg ikke kender så meget til din familie. Jeg spørger lidt ind for at komme nærmere, hvad du mon er bange for.
Jeg tænker på om du tidligere har oplevet, at din far blev rigtig sur? Hvordan havde du det derefter, hvis det er sket? Har du mon søskende, som du kunne tale med alt det her om? Måske en anden voksen i din familie eller en lærer, du har tillid til?
Hvis du synes, det er svært at snakke om, kan du bare starte med at sige: “Jeg bliver tit bange for at gøre noget forkert. Kender du det? Min far kan blive så sur.”
Det jeg mener med at foreslå at tale med en voksen, er at det er vigtigt at dele de ting, der kan være svære. Derfor synes jeg også det er virkelig stærkt, du har skrevet dit brev herind. Det viser, at du kan mærke din følelse af at være bange.
Her vil jeg lige dele væres side med gode råd til at håndtere angst/det at være bange. Måske du kan bruge dem til noget https://bornetelefonen.dk/bange-utryg-angst/.
Jeg håber du finder endnu mere mod frem til at tale med en voksen eller måske din far.
Du er også altid velkommen til at ringe herind til BørneTelefonen på 116 111. Vi vil kunne hjælpe dig med, hvordan du kan tale med din far og høre lidt mere om, hvordan du har det. Det er helt anonymt og gratis.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen